Första testerna av Kia EV9: ”Kommer bli dundersuccé”

Nu finns Kias nya stora sjusitsiga SUV EV9 i Sverige. Bilen hinner ut på marknaden över ett år före Volvo EX90. Jag har kollat in den första bilen på svensk mark och sammanställt resultatet från de allra första testerna. Kia EV9 kommer endast med fyrhjulsdrift, men kostar mindre än Volvo EX90 med bakhjulsdrift – en tuff match för Volvo. 
– En sak är säker: EV9 kommer att bli en dundersuccé, skriver Auto Express som testat bilen.  

Kia har blivit marknadens djärvaste företag när det kommer till design. Redan Kia EV6 hade ett häftigt formspråk som sades vara framtiden för Kia, men nu gör företaget helt om när stora sjusitsiga EV9 kommer. 

Den första EV9:an har parkerat i den gamla anrika miljön bredvid Skansen  på Djurgården i Stockholm. Kontrasten mot den gamla allmogemiljön på Skansen intill kunde inte vara större. EV9 är en ultramodern elbil, men med kantiga former för den som tröttnat på tvålformade elbilar utan karaktär. Det fungerar bra, för bilen väcker stor uppmärksamhet och många verkar tycka att den är snygg. Den kantiga karossen ger dessutom stora innerutrymmen. 

Segmentet med sjusitsiga SUV:ar har varit väldigt begränsat i Sverige fram till att Volvo presenterade EX90 för åtta månader sedan. Men Volvo väntade storsäljare har blivit enormt försenad. Först i slutet av 2024, kanske så sent som 2025, får kunderna leverans. Kia EV9 börjar levereras ut till kunderna redan i oktober i år. 

Kia EV9 kan bli en enormt tuff match för Volvo EX90. Till Sverige kommer den närmast fullutrustade versionen GT Line som dessutom har fyrhjulsdrift. Priset är 869 900 kronor, vilket är över 100 000 kronor billigare än en bakhjulsdriven Volvo. 

Kia EV9 är lika stor som Volvon, och det handlar om en riktigt massiv och imponerande SUV på över fem meters längd. De kantiga formerna gör att den verkar ännu större i verkligheten. Om bilen är snygg ligger förstås i betraktarens ögon, men den sticker onekligen ut från mängden med utslätade och tvålformade elbilar. De nya kinesiska elbilstillverkarna har ett och annat att lära av Kia om karaktär och personlighet skulle jag tro. 

Det finns dock ett område där Kia EV9 kommer till korta. Trots att batteriet är på omkring 100 kWh stannar räckvidden på 47 mil. Även om Kia fått ner luftmotståndet på ett förbluffande sätt hos den kantiga SUV:en tar frontarean ut sin rätt när det kommer till förbrukning. Bilen laddar dock desto fortare med sin 800-voltsteknik. 

Kupén känns ombonad och lyxig, men aningen plastig. När det kommer till premiumkänsla får Kia stryk av Volvo EX90, men så är den också en betydligt billigare bil. Men bilar av idag har sällan läder eller ädlare material i kupén. Framsätena känns komfortabla och det är luftigt där fram. Andra raden har skjutbara kaptensstolar i den sexsitsiga bil som vi får provsitta, det är extrautrustning för 20 000 kronor. I det bakersta läget är det gott om benutrymme, men om de som som sitter allra längst bak ska ha plats för benen blir det aningen trängre på andra raden. Om inte alla ska ha en halvering kompromiss lämpar sig de två bakersta platserna bäst för barn. 

Hur är den då att köra? Jag har inte kört den ännu, men det har andra. Och ska vi tro dem kan Kia EV9 bli en riktig dundersuccé. En av de första som fick testa bilen på hemmaplan i Sydkorea var Aftonbladet. Testaren finner att bilen är lätt i steget och har en tydlig styrning. 

– Komfortabel är den. Också. Med viss reservation för att vägarna är släta som bebisrumpor i Sydkorea, men den går tyst över asfalten med fin fjädring. Klart luftfjädring gör jobb ännu bättre, men till ett betydligt högre pris, skriver Glenn Lindberg. 

Enligt Aftonbladets test är det just nu den bästa stora elbilen med många sittplatser. Volvo EX90 är den främsta konkurrenten och ingen vet ännu hur den är att köra och exakt när den kommer. 
– Kia har på senare år lyckats göra bilar som folk efterfrågar, till rätt pris. Just därför är de Sveriges tredje största bilmärke. Okej, inte alla behöver sju sittplatser och slösande utrymmen ur en elsuv. Men för de som gör det är detta bäst i klassen, till ett pris som är rätt, är slutbetyget. 

Brittiska Auto Express ger Kia EV9 betyget 4,5 av 5 och hyllar den hejdlöst. De är övertygade om att bilen kommer att bli en dundersuccé.
– En sak är säker: EV9 kommer att bli en dundersuccé. Det är en sensationell bil och gör jobbet med att flytta Kia exklusivare, vilket gör att den kan konkurrera med bilvärldens största namn. En fullständig femstjärnig dom är fortfarande möjlig om vår lilla oro över åkkomforten i Storbritannien inte blir av, men trots det är det här en lysande familjebil och en fantastisk elbil. Det är den helt elektriska sjusitsiga suven som alla andra måste slå, skriver tidningen. 

Även amerikanska Car & Driver är positiva till bilen. De har än så länge bara testat en förseriebil, men skillnaden mot produktionsbilen väntas vara liten. 
– Vi har bara testat en prototyp, men det var fortfarande ett nöje att köra. På motorvägen har EV9 en behagligt mjuk körning och med enpedalskörning rullar SUV:en smidigt tills den står helt still. Den är balanserad och mycket kontrollerbar när den körs hårdare än vad som är klokt. Detta ingjuter förtroende för att du kommer att kunna svänga runt oväntade hinder när du bara cruisar. Vi är nyfikna på hur den amerikanska EV9 kommer att skilja sig åt, men som den är har vi inga klagomål när det gäller körningen. Bra jobbat, Kia, skriver tidningen.

Fakta: Kia EV9 GT Line


Pris: 869 900 kronor
Längd/bredd/höjd: 502/198/178 cm, tjänstevikt 2 585 kg, släpvagn 2 500 kg.
Motor: Dubbla elmotorer 384 hästkrafter, Vridmoment 700 Nm. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift.
Batteri: 99,8 kilowattimmar.
Räckvidd: 47 mil enligt WLTP. 
Snabbladdning 240 KW.
Acceleration 0-100 km/tim: 5,3 s
Toppfart: 200 km/h.