Nya Honda Jazz som hybrid: “En riktigt bra bil”

Lite rymligare och lite bränslesnålare som hybrid. Den nya generation Honda Jazz har börjat säljas i Sverige.
– Om du är ute efter en liten och pålitlig bil så är det här ett riktigt bra val, säger Mat Watson, som gjort en ambitiös genomgång.
Se videon här.

På Honda Jazz baklucka sitter ett emblem där det står e:HEV. Det är Hondas nya beteckning på hybrider och lyder under märkets nya samlingsnamn för elektrifierade bilar – e:Technology.
Hybridsystemet är nyutvecklat och Honda lovar att det ska ge en mjuk, responsiv körkänsla – och imponerande bränsleekonomi.
Vad säger då en av Youtubes största testförare efter en hel dags testande?
– Det är faktiskt en skön bil att slappna av i på motorvägen. Det enda jag kan klaga på är bruset som kommer in i kupén, men annars är bilen riktigt bra, säger Mat Watson på Carwow.
– För den som vill ta sig från A till B och inte behöva tanka så ofta, ja då är det här en bil man bör satsa på.

Visst kostar Mat Watson på sig att skoja lite om bilens utseende (framför allt fronten, som påminner honom om ett stort underbett) och att bilen till stor del köps av seniorer som mest vill ha ett okomplicerat och billigt ägande.
Men i övrigt har han väldigt lite kritik att komma med.
Han är t ex nöjd med rymden i den lilla kombin: Framsätena har vuxit på bredden och är uppbyggda på ett sätt som ska minska tröttheten i ryggen vid långa bilresor. Även baksätesåkarna kan njuta av bättre sittkomfort i och med tjockare sittkuddar. Mat Watson får lätt plats med sina ben i baksätet.
Och apropå utrymme: Jazz har magiska baksätet (Magic Seats) som kan fällas och donas med på alla möjliga sätt och vis.– Det enda lilla jag kan klaga på är att det inte finns något armstöd att fälla ut i baksätets mittdel, men nu kanske jag för för gnällig? För det finns faktiskt plats för tre vuxna i baksätet och det är bra för en så pass liten bil, säger Mat Watson.

Även säkerhetssystemen är fler och förbättrade: mer vidvinkel och bättre upplösning i kameran som ersätter den tidigare kamera och radaruppsättningen.
Bilen kan nu känna igen vägkanter utan markeringar eller trottoarkanter och systemet för autobroms har förbättrats och kan upptäcka fotgängare och cyklister i mörker.
Bilen bromsar även automatiskt om mötande fordon skär in i färdvägen.
– Och den adaptiva farthållaren med filhållningsassistent fungerar både i låg hastighet i bilköer och på motorväg, konstaterar Mat Watson.

Den billigaste varianten (“Comfort”) kostar runt 234 000 kr och om du vill smälla på allt som finns i extrautrustning så får du en Crosstar Executive för 276 000 kr.
Crosstar är en crossover-variant där de åkande sitter högre upp och bilen har en egen design på fronten, vattentålig klädsel och integrerade takräcken.