Efter tappet för elbilar – Miljöpartiet rasar mot regeringen

För första gången på många år backar försäljningen av elbilar i Sverige. Nu rasar Miljöpartiet mot utvecklingen efter att regeringen tog bort elbilsbonusen. 
– Det är ett praktexempel på hur regeringen säger en sak och gör det motsatta. Regeringens prat om elektrifiering är inget annat än tomma ord, säger Elin Söderberg, klimatpolitisk talesperson för MP. 

Försäljningen av elbilar har gått från en marginell företeelse till nästan 100 000 bilar på åtta år genom en enorm försäljningstillväxt varje år. Resultatet var sjunkande CO2-utsläpp från vägtrafiken förra året. Men nu är tillväxten bruten och Mobility Sweden spår att försäljningen ska backa i år. Nyregistreringarna spås falla till 93 000 bilar i år, ner från nästan 99 000 bilar 2022, en minskning med 6 %.

Miljöpartiet var drivande bakom att klimatbonusen på som mest 70 000 kronor infördes i Sverige. Nu är partiet mycket kritiskt mot att klimatbonusen tagits bort och att försäljningen sjunker. 

– Eftersom fordonen som säljs idag kommer användas under många år framöver borde hela nyförsäljningen utgöras av elbilar och annan ny teknik i de fordonssegment där det finns. Att regeringen slopat elbilsbonusen och gör det billigare med fossila drivmedel låser fast större delen av befolkningen i fossilberoende under lång tid framåt, med osäkra driftskostnader och ökad klimatpåverkan som följd, säger Elin Söderberg, klimatpolitisk talesperson till Carup. 

Enligt partiet är det ytterst allvarligt, för klimatet och för alla hushåll som sett byte till elbil som ett sätt att minska sina transportkostnader och klimatpåverkan. Partiet varnar för att Sverige nu inte kommer att nå klimatmålen till 2030 och kräver återinförande av elbilsbonusen. 

– Det ska inte vara billigare att köpa fossilt än fossilfritt, då behövs ekonomiska styrmedel som gör det lätt att göra rätt. Hela befolkningen ska också kunna vara en del av omställningen och ta del av de fördelar som kommer med den, elbils-bonusen gjorde att en större del av befolkningen som stod inför att byta bil kunde ha råd att leasa eller köpa elbil, säger Elin Söderberg. 

Så har nyregistreringarna av elbilar utvecklats

ÅrNya elbilar
20163360
20174756
20187912
201917 088
202029 643
202161 407
202298 975
202393 000*
Källa Mobility Sweden. Registreringar 2023 är prognos.