Nu har Volvo EX30 kommit till Sverige och jag har tagit en ingående titt och provsuttit Volvos nya elbil. Bilen får Volvos andra elbilar att verka omoderna – och kan bli en succé. Men den borde ha varit 20 centimeter längre – men då hade den gjort XC40 överflödig.
För två veckor sedan hade Volvo EX30 världspremiär i Milano och nu har de första exemplaren av bilmodellen kommit till Sverige. Ett exemplar finns sedan några dagar utställt hos Volvo Showroom i Kungsträdgården i Stockholm där vem som helst kan spana in Volvos stora lilla nyhet.
Jag har nu tagit en ingående titt på Volvo EX30 – den kortaste bil Volvo har tillverkat någonsin såvitt jag har kunnat utröna. Bilen byggs helt och hållet i Kina i en fabrik ägd av Geely Auto. Den känns betydligt mindre än jag trodde – men om inte Volvo får en Kina- eller Rysslandsdebatt på halsen kan den mycket väl bli en världssuccé. Hade Volvo vågat göra en 10-20 cm längre bil hade succén varit given – men då hade bilen kannibaliserat på gamla XC40.
Design
Volvo EX30 känns väldigt modern utvändigt och påminner mer om konceptbilen Concept Recharge än EX90 som mer ser ut som en facelift av XC90. Exteriören är en kompaktare och modernare variant av XC40. Bilen är mindre än vad jag trodde, men tack vare de extremt stora hjulen i förhållande till bilens litenhet ger den en SUV-känsla. EX30 väcker habegär och det här känns om en lyckad design. Den får Volvos nuvarande elbilar att kännas omoderna och gamla.
Utrymme
Svängrummet i framsätet känns väl tilltaget och i paritet med Volvos större modeller. Insteget känns enkelt. Det är ganska luftigt runt benen. Baksätet är lite trängre än Volvo XC40, men inte särskilt mycket. Men utan att ha provkört bilen känns det som en plats där fullvuxna personer inte vill åka alltför långt. Utrymmet i sidled är bra, den är bara tre centimeter smalare än XC40. Bakdörrarna är ganska korta, så insteget är aningen bökigt.
Förarmiljö
Från att ha haft relativt traditionella förarmiljöer med en hel del knapper och traditionella instrumentkluster i sina bilar för Volvo en total revolution. Allt finns numera i skärmen i mitten, och Volvo har tagit bort instrumentklustret framför föraren. Behövs det? Jag är inte alls säker, jag saknade det aldrig under 1,5 år med Tesla. Förarmiljön känns luftig, modern och trivsam, men mycket hänger på hur infotainmentsystemet fungerar i praktiken. En dum detalj är att fönsterhissarna bak styrs med en omkopplare, en detalj som är till stor irritation i Volkswagens elbilar. Dumt att Volvo kopierade en av bilvärldens sämsta innovationer.
Infotainment
I den tidiga förseriebilen som jag provsatt verkade infotainmentsystemet ofärdigt och i någon typ av utvecklingsläge. Det jag såg imponerade inte helt, även om det känns mer modernt än i XC40/C40 Recharge. Jag får helt enkelt hoppas Volvo kommer med en bättre version när bilen börjar levereras i höst.
Bagageutrymme
Kofferten i EX40 rymmer 318 liter inklusive utrymmet på 61 liter under lastgolvet. Det är betydligt mindre än hos XC40 som rymmer 443 liter, utan att räkna in ett utrymme under golvet, om jag fattat det rätt. Barnfamiljer, golfare och andra storlastare bör mäta noga innan de slår till på EX30.
Frunk
Oj, här var det litet, detta är nog den minsta frunk jag sett på en elbil. Men en laddkabel och en varningstriangel får plats, och det är skönt att de slipper skramla runt där bak. De som hoppas smuggla vin och öl i trunken gör bäst i att välja en större elbil. Luckan öppnas genom att dra två gånger i en spak i bilen, men huven var ganska svår att stänga utan att den hamnade på trekvart.
Kvalitet
Det här var en tidig förseriebil, men den kändes ändå hyfsat väl ihopskruvad. Materialvalen är ett snäpp ned jämfört med dagens Volvomodeller, men prislappen är å andra sidan betydligt lägre. ”Flinggolvet” på dörrarna och instrumentbrädan känns inte så snyggt. Det är tillräckligt bra, tror jag. En sak som kändes väldigt ömtåligt och billigt var strålkastarna bak, de kan lätt gå sönder om du lastar stora saker i bilen och slår till dem.
Volvokänsla
Designen känns mycket Volvo, men det gäller bara exteriören. Interiören är inte särskilt Volvotypisk, hade inte ratten varit så mycket Volvo hade bilen kunnat passera för vilket annat bilmärke som helst.
Bäst med EX30
Exteriördesignen känns som bilens starkaste gren, Volvo har behållit sin själ utvändigt, och trots att det är en småbil gör de stora hjulen att den känns nästan som en äkta SUV och ha en tuff stance, något köparna gillar.
Sämst
Prislappen på de dyrare versionerna med större batteri är väldigt hög, det är inte någon billig bil om man väljer en dyrare version än instegsmodellen med bara 34,4 mils räckvidd. Hur långt går den i svenskt vinterväder? Fönsterhissarna i fram kan bli en detalj många retar sig på, dumsnålt av Volvo.
Helhetsintryck
Instegsmodellen med det minsta batteriet och räckvidd på endast 34,4 mil har en mycket lockande prissättning med 429 000 kronor, men de dyrare versionerna med större batteri rinner lätt iväg och blir nästan lika dyra som Tesla Model Y som är en mer vuxen bil. EX30 Single Motor Extended Range kostar till och med 40 000 kronor mer än Tesla Model Y RWD om bilarna ska utrustas så att de blir jämförbara. Den matchen klarar inte Volvo EX30. Men visst, det finns de som föredrar små bilar oavsett pris.
Volvo EX30 är en väldigt liten bil, som hade kunnat bli en riktig vinnarbil med 20 centimeter längre kaross. Att den gjordes så liten känns bara som en anpassning för att inte konkurrera med XC40, systermodellerna Zeekr X och Smart #1 är inte lika små och trånga. Hittills har ingen mindre elbil blivit en riktig storsäljare, kanske kan EX30 bli en smash hit i det lilla segmentet om köparna nöjer sig med 34,4 mils räckvidd i perfekta förhållanden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter