En stor kulturskatt från Saab har förstörts för eftervärlden. Konceptbilen Saab PhoeniX togs fram kort före konkursen och hyllades i hela världen. Nu visar det sig att flera unika konceptbilar av Saabs sista chefsdesigner Jason Castriota har hamnat på bilskroten och destruerats.
När Victor Muller tagit över Saab värvades den hyllade unge superdesignern Jason Castriota som designchef till Saab Automobile. Han hade tidigare arbetat för Pininfarina och Bertone, där han var delaktig i att ta fram Ferrari 599 GTB och Maserati GranTurismo. Hans huvuduppdrag på Saab var att att ta fram en ny generation av 9-3 samt konceptbilar som tillvaratog märkets unika designarv som slarvats bort under GM-åren.
På Genèvesalongen 2011, bara månader före Saabs konkurs, avtäcktes hans mest uppmärksammade verk. Konceptbilen Saab Phoenix hade tagits fram på rekordtid. Bilen väckte stor uppmärksamhet och hyllades i hela världen. Bilen hade teknik som var tänkt att användas i nästa Saab 9-3, bland annat en BMW-motor i kombination med en elmotor på bakhjulen. Bilen skulle göra 0-100 km/h på 5,9 sekunder.
Namnet syftade på Fågel Fenix som återföddes ur askan av elden den brann upp i. Precis som Saab – ur askan i elden.
– Vårt företag föds på nytt och PhoeniX är en hyllning till den pionjäranda som etablerade Saab i bilindustrin. Den introducerar en ny generation Saab-design. Vi kallar den aeromotional, säger Jason Castriota.
Designen sades vara inspirerad av Saabs gamla klassiska modeller och PhoeniX hade spekulera fjärilsvingar till dörrar och kamerabackspeglar. Interiören var långt före sin tid och hade en infotainmentsystem från Google Android. Det togs även fram en 9-3 Phoenix som baserades på plattformen, men bilen visades aldrig offentligt, men bilder har publicerats via SaabUnited.
Under Castriotas tid togs dessutom en mängd skisser och lermodeller fram, utöver de två konceptbilarna. Förslagen gick till stor del tillbaka till Saabs rötter och designarv, och många har hyllat designen. Jason Castriota hade ett tufft uppdrag och enligt uppgift fick han ingen lön från Saab. Vid konkursen i december 2011 dog alla projekten abrupt. Planen var att 9-3 Phoenix skulle haft motorer från BMW.
Fågel Fenix reste sig mot skyn – men störtade till slut. Idag är de ikoniska konceptbilarna spårlöst borta och enligt flera olika uppgifter till Carup har bilarna förstörts och finns inte bevarade till eftervärlden. De ska enligt uppgifterna ha skrotats efter att Saabs konkursbo gjort en uppgörelse med Jason Castriota där ett villkor i avtalet var att bilarna skulle skrotas, eftersom Castriota inte fått utlovad lön. Vi har dock inte kunnat få någon officiell bekräftelse från konkursboet, uppgiften bekräftas även i en artikel om Nevs av tidningen Auto motor & sport.
– Vi har inte de konceptbilarna på museet och jag vet inte vart de har tagit vägen. Om bilarna har skrotats är det tragiskt. Att lermodellerna inte finns kvar är inte så konstigt, de förstörs med tiden. Vad Saab hade för uppgörelse med Castriota måste du fråga konkursboet om, säger Peter Bäckström på Saabmuseet till Carup.
Jason Castriota har gjort en lysande karriär efter att han lämnade Saab. Han är idag global märkeschef för Fords elbilar och har varit en nyckelspelare i framtagandet av Ford Mustang Mach-E och Ford F-150 Lightning.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter