Volvo Cars tar efter Tesla och har tagit patent på en egen lösning för strukturellt batteri till elbilar. Batteriet blir en bärande del av bottenplattan och ska ge lättare Volvobilar och höja säkerheten.
– Designen kan minska fordonets totalvikt, samtidigt som den förbättrar räckvidd, krocksäkerhet och förarupplevelse, uppger Volvo Cars i sin patentansökan.
Redan för tre år sedan visade Tesla upp sitt första strukturella batteri på sin ”Battery Day” i maj 2020. Det har tagit tid, men nu monteras batteriet i vissa varianter av Tesla Model Y, med 4680-batterier. Det nya batteriet har kritiserats för att det inte går att öppna och byta eller laga enstaka moduler eller celler, då ett stenhårt hartsmaterial sammanfogar alla battericellerna.
Nu har Volvo Cars fått patent på en egen variant av strukturellt batteri till sina elbilar, kan Carup avslöja. Volvo lämnade in sin ansökan i början av 2021, och för ett par veckor sedan publicerades patentet. Sedan tidigare har Volvo även gått ut med att de precis som Tesla ska börja använda en gigapress för att pressgjuta bilens bakparti i hela stycken.
Konstruktionen kommer att förändra Volvos elbilar från grunden. Ett strukturellt batteri har många fördelar jämfört med ett traditionellt batteri, enligt Volvo. Den nya tekniken innebär att batteriet blir en bärande del av bottenplattan istället för att en extra batterilåda hakas på chassit. Enligt Volvo finns det många fördelar med att integrera batteriet som en bärande del av fordonet.
– En sådan design kan ta bort överflödiga strukturer, öka cellvolymen och minska fordonets totalvikt, samtidigt som den förbättrar räckvidd, krocksäkerhet och förarupplevelse genom att tillhandahålla ett lättare, smidigare fordon på grund av ett sänkt polärt tröghetsmoment, eftersom cellerna packas närmare fordonets tyngdpunkt, skriver Volvo Cars i sin patentansökan.
Volvos konstruktion tycks ha vissa skillnader jämfört med Teslas. Bland annat planerar Volvo att ha speciella fack för fotutrymmet hos passagerarna. Konstruktionen avser prismatiska celler, som blir allt vanligare i elbilsbatterier. Istället för harts som hälls i batteriet tycks Volvo använda någon form av gummiram tillsammans med aerogel, som är världens lättaste material.
Dessutom ska batteriet höja krocksäkerheten, framförallt ska det nya bärande batteriet vara smalare och bättre vid front- och sidokollisioner. Volvo uppger också att den starkare strukturen minskar buller, vibrationer, blir styvare och ger bilen bättre väghållning.
Volvo planerar att använda en speciell flexibel tvärbalk för att kunna producera batteriet i olika längder för olika elbilar, då kan balken användas som utfyllnad på bilar med färre celler. Det kan tyckas som att Volvo inte ligger före Tesla när det gäller strukturella batterier, men Volvo har forskat på liknande batterier ända sedan 2013, men Tesla var lite mer snabbfotade till produktion.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter