Här är BMW:s första helelektriska suv – med en rejäl minskning av kobolt i batteriet.
– Nu kan vi äntligen avslöja de många detaljer som många har väntat på och dessutom börja ta emot beställningar, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Group Sverige.
BMW iX3 är den första modellen som kommer med BMW:s femte generation av elektrisk drivlina. Motorn är byggd utan användning av sällsynta jordartsmetaller och BMW vill därmed bidra till ett bättre miljöarbete.
Motorn är placerad vid bakaxeln och är betydligt mer effektiv än många elmotorer i klassen. Med en effekt på 286 hk och ett vridmoment på 400 Nm tar sig bilen från 0–100 km/h på endast 6,8 sekunder. Precis som BMW i3 kan BMW iX3 köras med den effektiva en-pedals-lösningen. Toppfarten ligger på 180 km/h.
– Helt nya BMW iX3 har mycket gemensamt med konceptmodellen. Resultatet är en helelektrisk SUV i X3-format med en effektiv drivlina och väl tilltagen räckvidd. Nu kan vi äntligen avslöja de många detaljer som många har väntat på och dessutom börja ta emot beställningar, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Group Sverige.
BMW iX3 har en räckvidd på upp till 459 km (WLTP) vilket är resultatet av ett batteri på 80kWh i bruttokapacitet. Andelen kobolt i batteriet har minskats med två tredjedelar i förhållande till tidigare generationer av batterier. Som en viktig del av näringskedjan är det BMW själva som står för försörjningen av kobolt och litium till produktionen.
Laddningskapaciteten på 150 kW DC/11 kW AC gör att du med snabbladdning på 150 kW kan fylla batteriet till 80 % på endast 34 minuter. Ett laddstopp på 10 minuter ger dig alltså ca 100 km ny räckvidd.
Med 11 kW laddar du batteriet från 0–100 % på 7,5 timme. Detta genom t.ex. en laddbox installerad vid hemmet eller arbetsplatsen. Som standard kommer bilen med en värmepump som klimatanpassar både kupé och batteri. Laddluckan är placerad över höger bakhjul. Batteripacket väger 529 kilo och bilen har en totalvikt på 2185 kg.
Proportionerna känns igen från BMW X3, men nya BMW iX3 skiljer sig när det kommer till aerodynamik vilket ger bilen ett eget visuellt utryckm bl a en stängd grill, renare linjer längs stötfångarna, ny diffuser och luftspjäll vid framhjulen.
Interiören liknar till stor del resten av modellerna i X3-familjen. Loggan i ratten, växelspaken, start-stopp-knappen och ett antal ytterligare element är inringade av den blå färg som förknippas med BMW i-modeller. Bagageutrymmet uppgår till 510 liter, endast 40 liter mindre än motsvarande bensin- och dieselmodeller. I bagaget finns också specialanpassade lagringsutrymmen för tillhörande elkablar.
– Vi erbjuder flertalet färdiga utrustningspaket till BMW i3 vilket har uppskattats av våra kunder. Vi tar därför med oss detta även till BMW iX3. Kunden kan välja mellan två olika paket vilka bägge, inklusive standardmodellen, kommer med mycket bra utrustning, fortsätter Carl Lindwall.
Likt en rad andra nya BMW-modeller, kan också BMW iX3 uppdateras trådlöst (“over-the-air” på BMW-språk). Det öppnar också upp möjligheterna för att köpa till fler utrustningsnivåer efter det att bilen är levererad. Bilen kan uppdateras på två sätt. Antingen via bilens integrerade SIM-kort eller genom din smartphone och BMW Connected-appen. Uppdateringarna laddas först ned via Wifi, exempelvis hemmavid, för att sedan synkroniseras med bilen. Ägaren blir, via bilens infotainmentsystem, notifierad när nya programvaruuppdateringar finns tillgängliga. Alternativt via appen i telefonen.
Serietillverkningen av BMW iX3 inleds på BMW Brilliance-fabriken i Kina senare i sommar. Fabriken är sedan år 2003 en joint-venture mellan BMW Group och Brilliance China Automotive. Förutom produktion av bilar bedrivs även en stor andel forskning och utveckling på BMW Brilliance.
Den nya bilen kommer att produceras på samma lina som de andra BMW X3-modellerna.
Lanseringen sker till en början i Kina och de första svenska kunderna kan räkna med att få sina bilar i början av nästa år.
Precis som till BMW i3 erbjuds flera utrustningspaket till BMW iX3. Det rör sig då om BMW iX3 Charged på 769 000 kronor och BMW iX3 Charged Plus på 840 500 kronor. För båda versionerna finns dragkrok med som tillval.
Maths Nilsson är grundare av Carup.