En lång väntan är över. På tisdag 14 juli premiärvisar BMW sin första eldrivna suv, iX3.
Men om du följt nyheterna senaste två åren kommer bilen inte att bjuda på några stora överraskningar.
BMW iX3 presenterades som en konceptbil redan för två år sedan och orderböckerna öppnades snabbt därpå. Men hur skulle den egentligen se ut?
Efter att spionbilder har läckt ut och BMW som släppt lite spridda nyheter längs vägen så har vi förstått att iX3 behåller stora delar av X3:ans design. BMW vill helt enkelt att köparna ska känna sig trygga, även om man byter till en elektrifierad bil.
Det enda undantaget från konceptbilen är grillen där BMW-njurarna inte har sammanfogats – i stället är de åtskilda på klassiskt vis. Frontspoilern är dessutom anpassad med mindre luftintag.
Fälgarna har en design som optimerar luftflödet (fem procent lägre luftmotstånd) och med en vikt som är 15 procent lägre än X3:s motsvarande standardfälgar. Det ska ge lite längre räckvidd.
Längs dörrarnas nedre kanter syns blå inslag som ska symbolisera att detta inte är en vanlig bensin- eller dieselmodell. Och i bakpartiet har avgasrören ersatts med tydliga blåa plattor.
Elmotorn är på 286 hästkrafter och 400 Nm, och batteripaketet kan lagra 74 kWh för uppemot 44 mils körning (enligt WLTP-körcykeln).
Batteriet ska klara snabbladdning på upp till 150 kW (och ”hemmaladdning” på upp till 11 kW).
iX3 bygger på BMW:s nya plattform, som ska pumpa ut elektrifierade modeller. För nu kommer det att gå snabbt: ytterligare två elbilar ska presenteras nästa år.
Då kommer BMW erbjuda fyra helt eldrivna modeller: BMW i3, BMW iX3, BMW i4 och BMW iNext.
Maths Nilsson är grundare av Carup.