Sju av tio svenskar säger att de redan har gjort åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.
Var femte bilist kör mindre bil – 43 procent vill köpa en elbil. Allra klimatsmartast är kvinnorna, visar en ny Sifoundersökning som Cirke K låtit göra.
För andra året i rad har Sifo, på uppdrag av Circle K, genomfört en undersökning om svenskarnas bilvanor och hur dessa påverkar klimatet. Många svenska bilister har minskat sitt bilkörande av hänsyn till klimatet. I undersökningen uppger 23 procent att man minskat sitt bilkörande under de senaste två åren till förmån för klimatet. Sju av tio svenska bilister uppger att de vidtagit någon åtgärd för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.
De vanligaste alternativen för att försöka minska sin klimatpåverkan är att oftare välja att gå till fots (29%) eller cykla (28%). Nästan var femte (18%) uppger också att man oftare utnyttjar kollektivtrafiken för att minska sin klimatpåverkan.
Kvinnor tycks vara mer klimatsmarta än män när dert gäller bilkörning. En tydlig skillnad är att kvinnor kör mindre bil än män – 40 procent av kvinnliga bilister uppger att de kör färre en 1 000 mil per år, nästan dubbelt så många som motsvarande andel män, 23 procent.
Yngre kvinnor kör också mindre än genomsnittet, men uppger också att man gör andra val till förmån för klimatet. Närmare 17 procent av kvinnor i åldrarna 18–29 år uppger att de samåker i högre utsträckning idag än för två år sedan, och 18 procent har försökt övertyga familj och vänner att minska sina utsläpp från bilanvändandet. Motsvarande siffror för samtliga bilister, oavsett kön, är 8 procent respektive 11 procent.
Att köpa en klimatsmart bil blir allt viktigare. Liksom i förra årets undersökning uppgav 7 av 10 att det är ett mycket eller ganska viktigt övervägande vid nybilsköp (69%).
Fyra av tio bilister, 43 procent, uppger att man har övervägt att köpa en elbil eller hybrid. Bland dessa uppger 77 procent bilens klimatpåverkan som en av de främsta anledningarna till att man funderat på ett sådant köp. Bra bränsleekonomi och låg fordonsskatt är andra vanliga anledningar till att många överväger att köpa en elbil eller hybrid.
– Det är tydligt att intresset för eldrivna bilar är fortsatt stort. Vår undersökning visar dock att inköpspriset på dessa bilar fortfarande är ett hinder för många, säger Johan Söderberg, Senior Fuel Director på Circle K.
Sammanfattning av undersökningen (förra årets siffror i parentes)
- 40 procent av kvinnorna och 23 procent av männen uppskattar att de kört mindre än 1 000 mil det senaste året (40% respektive 27%). 32 procent av männen och 20 procent av kvinnorna har kört mer än 2 000 mil det senaste året (34% respektive 22%).
- 75 procent av kvinnorna och 68 procent av männen promenerar, cyklar eller åker kollektivt vid sträckor kortare än tre kilometer (76% respektive 71%). Vid sträckor mellan tre och sex kilometer är motsvarande siffra 34 procent för båda könen (39%).
- 43 procent har övervägt att köpa en elbil, elhybrid eller laddhybrid (46%). 57 procent av de som inte köpt eller inte överväger att köpa uppger att den främsta anledningen är bilens inköpspris (55%).
- De främsta anledningarna till att bilister som äger en elbil eller hybrid köpte sin bil är: bilens klimatpåverkan, 78 procent; bilens bränsleekonomi, 57 procent; samt låg fordonsskatt, 35 procent.
- 30 procent av svenska bilister uppger att de inte gjort något för att minska sin klimatpåverkan från sitt bilkörande (33%).
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes via webben i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel 11–20 maj 2020. I undersökningen deltog 1 000 personer som både innehar körkort och kör bil minst en gång i månaden en genomsnittlig månad.
Maths Nilsson är grundare av Carup.