Sanningen om Svarta Listan: Bilbranschen har INTE ökat sin andel

Idag presenterar Råd & Rön sin Svarta Lista. Tidningen slår larm om att bilföretag som struntar i Allmänna reklamationsnämnden ”är betydligt fler”. Men Råd & Rön slirar på sin egen fakta – sanningen är att motorbranschen minskat sin andel av företag på Svarta Listan kraftigt jämfört med förra listan i augusti 2022. 

Under onsdagen presenterade Råd & Rön sin betaltjänst Svarta Listan med företag som inte följt Allmänna Reklamationsnämnden. Svarta Listan är numera en kommersiell betaltjänst på Råd & Röns sajt och kostar 59 kronor per månad. Svarta Listan består av företag som mellan andra halvåret 2020 och första halvåret 2022 inte följt ARN:s beslut. Carup har gått igenom den nya listan och jämfört motorbranschens utfall med den senaste uppdateringen i augusti.

Råd & Rön går ut med att bilbranschen är listans värsting och att antalet ärenden fördubblats jämfört med för fem år sedan och är ”betydligt fler än tidigare år”. Men sanningen är att bilbranschens andel av nya företag på listan minskat sedan listan senast uppdaterades för sex månader sedan, i augusti 2022.

Bilföretagen utgör nu 30,5 procent av de nya ärendena på listan. Det är 84 nya företag från bilbranschen av totalt 275 nya företag på Svarta Listan. Förra gången var det 81 nya företag från motorbranschen av totalt 227 nya företag, enligt Råd & Röns egna siffror. Sanningen är alltså att bilföretagen minskat sin andel på Svarta Listan, från 35,7 till 30,5 procent. Det såldes ungefär 225 000 bilar av bilhandlare till privatpersoner under ett halvår, av det hamnade 0,4 promille på listan.

– Köp av begagnade bilar och reparationer har gått snett. Det är en utveckling åt fel håll, för det är betydligt fler än det varit tidigare år, säger Daniel Kjellberg som är chefredaktör på Råd och Rön till TV4.

Det är naturligtvis mycket illa i sig att 84 bilföretag inte skött sig senaste halvåret. Men larmrapporten om bilbranschens stora ökning måste således avfärdas som överdriven, då andelen faktiskt minskat senaste halvåret. 

Nästan alla företag på listan är små och inte medlemmar i branschorganisationen MRF. Tesla sticker ut med ett ärende där en kund inte fick tillbaka 710 000 kronor för en bil, då de missat ångerrätten, men det ärendet stod med på listan redan förra året, något Carup uppmärksammade här. Företag som inte följt ARN:s rekommendation står kvar på listan i två år. 

Svarta Listan bygger på offentliga uppgifter från Allmänna Reklamationsnämnden, som är en myndighet som prövar tvister mellan företag och konsumenter. Det är dock Råd & Rön som sammanställer uppgifterna i sin betaltjänst.
– Som det står i artikeln så jämför vi utvecklingen under de senaste fem åren. Sedan motsvarar inte ett ärende ett företag. Samma företag kan ha flera ärenden, säger Jonas Ryberg på Råd & Rön i en mejlkommentar till Carup.