Markus Jensen-Langseth körde på ett löst brunnslock med sin nya elbil. Brunnslocket fastnade mellan hjulet och batteriet på hans MG5. Reparationen skulle kosta 950 000 kr – 2,5 gånger vad bilen var värd.
Efter att bara ha haft sin nya MG5 i fyra månader råkade Markus Jensen-Langseth köra på ett löst brunnslock på ett vägarbete i Mo i Rana i Norge. Incidenten inträffade trots att han körde under hastighetsgränsen.
– Det här var mellan tre och fyra på eftermiddagen, och det var mycket trafik. I en mjuk högersväng träffade jag ett osäkert brunnslock som dök upp under bilen, säger Markus till Motor.no
Ett av hjulen på bilen låste sig och oturligt nog hade brunnslocket kilat fast sig mellan framhjulet på bilen och batteripaketet. Genom sin rådiga körning lyckades Markus stanna bilen på ett säkert sätt. När han backade lossnade locket och han kunde köra hem bilen utan att några varningslampor tändes.
– Eftersom locket fastnade när jag körde fram tänkte jag att det kunde lossna om jag backade. Och det gjorde det.
Han kontaktade sin MG-verkstad och lämnade in bilen. De meddelade att batterilådan var skadad. Efter att skadan utretts visade det sig att även batteriet skulle behöva bytas på grund av att en övertrycksventil och batterilådan var skadade.
Kostnaden för batteriet låg på 709 556 norska kronor, totalt med arbete och andra delar skulle bytet gå på 939 738 norska kronor, cirka 950 000 svenska kronor. Kostnaden var 2,5 gånger vad bilen kostade, en MG5 kostar från 342 000 kronor i Norge.
– Jag har aldrig sett sådana summor förut. Vi byter batteripaket utan att multiplicera bilens värde och reagerar därför starkt på detta, säger Preben Myrvang på Helgeland Bilskade till Motor.
Skadan slutade istället med att Markus Jensen-Langseth fick en ny MG5, då den kostade en bråkdel av vad reparationen skulle kosta. Vad som ska hända med den skadade bilen är inte klart, men troligen kommer den att skrotas.
– Jag tycker att det här är så löjligt att det måste fram i ljuset, säger Markus. Han är dock mycket nöjd med den nya bilen och den service han har fått.
MG i Norge menar dock att det är ett missförstånd att hela batteripaketet skulle behöva bytas ut. De menar att det borde ha räckt med batterilådan som kostar 17 000 norska kronor plus arbetskostnad.
– Kompletta batterier är oproportionerligt dyra från leverantören. Den exakta orsaken vet vi inte, men de flesta går till tillverkning av nya bilar. I ett sådant fall, om någon faktiskt ska ha ett komplett batteri, kommer det att bedömas manuellt. Det har inte gjorts i det här fallet, skriver MG:s servicemarknadschef Knut Martin Andersen till Motor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter