Teslas enorma prissänkningar sänder en chockvåg i hela bilbranschen. Många biltillverkare står nu med för dyra elbilar som blir mycket svåra att sälja – och nu väntar ett priskrig där du är vinnare.
Teslas egen förklaring till chocksänkningen är att de har bilbranschens lägsta kostnader och vill idka välgörenhet och föra över det till kunderna.
Sanningen är dock att bilarna inte längre gick att sälja med de höga priserna på grund av höjda räntor.
ANALYS – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Prissänkningen på 22 procent har gjort att Tesla Model Y nu är den billigaste större elbilen. En av de bästa elbilarna på marknaden går nu att köpa för 539 990 kronor plus leveransavgift på 9 180 kronor. De största konkurrenternas modeller ligger betydligt högre och deras elbilar kommer att bli svåra att sälja.
Allt talar för att konkurrenterna också måste sänka sina priser kraftigt och att ett priskrig är att vänta. Tesla förklarar nu sin stora prisoffensiv med att läget i komponentbristen i bilbranschen normaliserats och att de vill föra över lägre kostnader till kunderna.
– När vi lämnar det som har varit ett turbulent år med störningar i leveranskedjan har vi observerat en normalisering av en del av kostnadsinflationen, vilket ger oss förtroendet att föra över dessa till våra kunder.
Tesla har nu genomfört prissänkningen i hela världen och säger sig vilja göra sina elbilar mer tillgängliga för fler.
– När den lokala fordonsproduktionen fortsätter att öka och vi får ytterligare skalfördelar globalt, gör vi Model 3 och Model Y ännu mer tillgängliga i hela EMEA.
Sanningen är dock en annan än att Tesla börjat med välgörenhet. De senaste kvartalen har Tesla haft rekordhöga marginaler och tjänat mer per tillverkad bil i världen undantaget Ferrari. Att ett börsnoterat vinstdrivande företag skulle vilja sänka priserna av altruistiska skäl om de kan sälja dyrt faller på sin egen orimlighet.
Efter att räntorna på billån skenat i höjden hade alltför få köpare råd med en ny Tesla och prissänkningen är en nödvändighet för att bilköparna ska ha råd att köpa de närmare två miljoner bilar som Tesla planerar att tillverka i år. Orderböckerna börjar bli tomma eftersom leveranstiden på en ny Tesla är minimal.
Bilderna på rasande Teslaägare i Kina som demonstrerar för att de fått betala 100 000-tals kronor för mycket för sina nyköpta Teslor har väckt stor uppmärksamhet. Smällen i Sverige blir inte lika stor som i Kina och vi lär knappast få se några kravaller, då de som tagit leverans på slutet av de billigaste modellerna fått klimatbonus. Men redan efter några timmar är en del svenska Teslaägare arga när de får se värdet på bilen falla kraftigt.
– Tack Tesla för att min nya MYP blev värd 100 000 kronor mindre och att restvärdet på billånet inte längre gäller, skriver en ägare.
För dig som ska planerar att köpa en ny elbil är de stora prissänkningarna väldigt goda nyheter, du blir vinnare. Tesla Model Y för 549 080 kronor med dragkrok måste sägas vara rena fyndköpet nu jämfört med andra elbilar på marknaden. Och den som hellre väljer ett annat bilmärke kan räkna med att få stora rabatter vid förhandlingen hos bilhandlaren. De största förlorarna är de som väntat i ett år på sin nya elbil hos tillverkare som har svårt att leverera bilar och beställt den till ett mycket högt pris. Vändningen i bilbranschen har gått mycket fort – från glödhett till iskallt och från prisrusning till prisfall.
Att Volvo ska kunna fortsätta ta 637 000 kronor för sin enklaste XC40 Recharge eller att Volkswagen ska kunna ta 585 000 kronor för den enklaste Volkswagen ID.4 när en Tesla med bättre egenskaper kostar 549 080 kronor framstår nu som en omöjlighet. Tesla har startat ett priskrig på elbilar. De etablerade biltillverkarna är stora förlorare då detta blir detta mycket plågsamt då Tesla har betydligt lägre tillverkningskostnader och många tillverkare nu kommer att tvingas sälja elbilar med förlust. Den stora vinnaren är bilköparna som ännu inte skaffat elbil.
LÄS MER: Så agerar andra bilmärken efter Teslas chocksänkning
Teslas nya priser i Sverige från 13 januari 2023
Nytt pris | Tidigare | Skillnad | Sänkning, % | |
Tesla Model 3 | 519990 | 629990 | −110000 | −17,46% |
Tesla Model 3 Long Range | 609990 | 707990 | −98000 | −13,84% |
Tesla Model 3 Performance | 679000 | 749990 | −70990 | −9,47% |
Tesla Model Y | 539990 | 689990 | −150000 | −21,74% |
Tesla Model Y Long Range | 629990 | 768990 | −139000 | −18,08% |
Tesla Model Y Performance | 729990 | 808990 | −79000 | −9,77% |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter