Skulle få häva köpet när sätet lossnade – nu stäms han av Tesla

Tesla-ägaren Svein Halvard Nergård ville häva köpet och få tillbaka sina 950 000 kronor när sätet i bilen lossnade och inte gick att laga. Tesla i Norge svarade istället med att stämma honom för att slippa betala tillbaka pengarna. 
– Jag och andra ska inte behöva uppleva sådant här, säger han till DN.no.

Tesla har enorma framgångar i Norge och har länge varit ett av landets populäraste bilmärken. I december slogs ett ett 53 år gammalt försäljningsrekord när Model Y sålde bättre än vad Folkvagnsbubblan gjorde 1969. Vid flera tillfällen har Elon Musk besökt landet för att tacka norrmännen. Men alla kunder är inte nöjda med elbilen. 

Svein Harald Nergård blev förtjust i en Tesla Model S när han fick provköra den på en Sverigeresa 2016. Han köpte bilen för 950 000 kronor och var mycket nöjd till en början. Först var det småproblem med dörrhandtag och läckande gummilister. Men sedan började bilen krångla på allvar. 

Elon Musk besökte Norge i oktober för att tacka norrmännen för deras stöd till elbilar.

I slutet av 2018 lossnade förarsätet i den två år gamla bilen och bilen började fantombromsa när den kördes på autopilot. Trots flera försök lyckades inte Tesla laga det lösa förarsätet. Till slut gav Svein upp och ställde bilen i ett förråd och annonserade ut den, men fick den inte såld. 

Till slut skickade han in ett klagomål på bilen till Forbrukerklageutvalget, den norska motsvarigheten till allmänna reklamationsnämnden. Tesla menade att det lösa sätet kan orsakas av slitage, men nämnden beslutade att “Felet resulterar i alla fall i en obehaglig körupplevelse som inte förväntas vid köp av en bil för över 900 000.” och att köpet skulle få hävas och att han skulle få tillbaka 1,2 miljoner kronor när räntor räknats in.

Teslas svar blev att stämma ägaren Svein Halvard Nergård för att få slippa betala tillbaka 1,2 miljoner norska kronor. Varken Tesla Norge eller Teslas advokat vill kommentera fallet till DN.no. Felet med det lösa sätet har även konstaterats när bilen varit inne på årlig bilprovning. Nu riskerar Svein att få betala rättegångskostnader på 100 000-tals kronor om han förlorar mot Tesla i rättegången. 

– För oss konsumenter handlar det om rättssäkerhet. Det är inte bara Tesla som beter sig så här. Men när biltillverkarna tillhandahåller dyra advokater och kanske inhyrda experter borde det vara avskräckande. Det finns aldrig några garantier i ett rättsfall, så du riskerar att få böter för motpartens rättegångskostnader, säger ägaren till DN.no.

Under tiden står Sveins Tesla Model S stått i förvaring i fyra år och blir äldre och äldre. Han har istället köpt en Porsche och tänker inte vika sig trots stämningen från Tesla. 
– Jag vill givetvis ha kravet täckt, men jag är också mån om rättssäkerheten här. Jag och andra ska inte behöva uppleva sådant här. Jag har väntat fyra år, och jag kan vänta fyra år till. Jag anser att det är bäst för mig, och andra konsumenter, att det finns en dom i det här fallet.