Hur långt kommer en elbil i full fart på Autobahn? Elbilsexperten ”Tesla-Björn” testade nya BMW i4 i 225 km/h. Efter 15 mil var det dags för laddstopp – en räckvidd som imponerade.
Norske Youtube-profilen Tesla-Bjørn har gjort sig känd för att sätta elbilar på svåra prov med sina räckviddstester. Nu har han testat BMW:s svar på Tesla Model 3 på bilens hemmaplan: Autobahn. BMW i4 M50 med 544 hästkrafter fick bekänna färg i full fart på den tyska motorvägen.
Bjørn Nyland tar BMW:s nya elbil till en relativt lite trafikerad frifartsträcka av Autobahn för att se vad bilens räckvidd går för när den körs i närheten av bilens elektroniskt begränsade toppfart på 225 km/h. BMW i4 M50 har enligt WLTP en räckvidd på 51 mil, när den körs mer normalt. Bilen gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder. I Sverige ligger prislappen på 789 500 kronor.
Bilen testas i hastigheter omkring 200 km/h konstant, ibland med ruscher upp till 230 km/h på mätaren. För en elbil är detta tortyr, då räckvidden äts upp otroligt snabbt hög fart. Elbilar har sin högsta effektivitet i låga farter. När det börjar gå fortare än 90 km/h dräneras batteriet allt fortare. Till råga på allt görs testet när det är ganska kallt.
Först när laddningen är nere på tre procent bryts testet. Det visar sig att BMW i4 M50 har dragit omkring mellan 475/503 wattimmar per kilometer, en imponerande effektivitet. Bilen är alltså nästan lika effektiv som Tesla Model 3 i ett liknande test som drog mellan 464/502 wattimmar per kilometer, även om Teslan kördes snabbare.
Vid så här hög fart blir räckvidden inte ens en tredjedel av vad WLTP-normen anger. Ungefär 15 mil kan du räkna med att komma med en BMW i4 i full fart på Autobahn. För oss i Sverige är siffrorna mest av akademiskt intresse, förutom för den som ofta åker på bilsemester till Europa. Men de flesta nöjer sig som tur är med lägre hastigheter.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter