Renault gör något ytterst ovanligt och vågat i en tid när nästan allt handlar om elbilar. Nya Renault Austral är en ny bilmodell som varken är en elbil eller laddhybrid – en födsel lika ovanlig som en skvader. Jag begav mig upp på hög höjd i bergen norr om Madrid för att testa om fransmännen blivit tokiga – eller om det är ett genidrag.
Lika bra att erkänna det pinsamma direkt. Jag hade läst förhandsmaterialet om Renault Austral väldigt slarvigt. Länge trodde jag att bilen var ännu en ny laddhybrid, ett tillskott till de sjuttielva som redan finns på marknaden. Men några timmar efter att jag börjat testa bilen utanför Madrid får jag klart för mig att det är en så kallad fullhybrid, och ja,det finns även mildhybrider nästan helt utan elektrifiering. Inte undra på att chefsingenjören tittade snett på mig när jag ställde dumma frågor.
Men när det nästan bara kommer nya elbilsmodeller är det inte lätt att tro att någon är så galen att de i nådens år 2022 visar en gammal ICE-bil. Eller är det ett genidrag?
Renault har förlagt testkörningen för de svenska journalisterna på slingrande bergsvägar i bergsområdet Sierra de Guadarrama norr om Madrid. Vädret är ruskigt och den spanska hösten visar sig från sin sämsta sida. Dimma, blåst och spöregn och enkelsiffriga temperaturer. Det bekommer inte Renault Austral det minsta, bilen är lika tyst och stadig oavsett om det är EU-finansierade spanska motorvägar eller branta bergsväggar. Runt hårnålarna på serptentinvägen styr den in fint med sin bakhjulsstyrning. Enda marginalanmärkningen är att högsta växeln hackar till ibland på motorväg.
Det är nog först när jag kommer upp med bilen på 2000 meters höjd vid den spanska skidorten Valdesquoi som jag fattar att det nog är rätt smart att inte simma med strömmen. För att komma med ännu en ny laddhybrid eller elbil hade nog inte gjort så stor skillnad.
Renault har ju redan Megane E-tech Electric som är en utmärkt elbil. Nä, nere i Europa finns det miljontals bilister som ännu inte har möjlighet att haka på elektrifieringståget. Hur ska miljontals invånare i lägenheter på trånga stadsgator i Madrid, Paris eller Rom kunna ladda sina bilar de närmaste åren? Är det fixat tills ICE-förbudet träder i kraft 2035 får vi vara glada.
För en bensindriven SUV som bara drar 0,45 liter per mil är faktiskt betydligt bättre för klimatet än mycket annat för miljoner bilister som inte kan ladda. Renaults ingenjörer har trollat fram en ny trecylindrig motor med balansaxel som går lika lent som en fyra, och tillsammans med två elmotorer sätter en riktigt bra sprutt på bilen.
Betydligt fler ingenjörstimmar lär ha spenderats på den nya trepipen än på elbilsmotorer. Och förbrukningssiffrorna verkar stämma hyfsat. Efter att ha klättrat upp på 2000 meters höjd har bilen bara druckit drygt en halv liter milen. Flygresan till Madrid motsvarar nästan 400 mils koldioxid i en Renault Austral, plötsligt får jag klimatångest.
Det är absolut inga fel på bilen, den är en bra utmanare i det populära C-segmentet för SUV. Ja, bilar som är typ som XC40, lite mindre än XC60, ja ni fattar. Modellen är 4,51 m lång och tar upp till fem passagerare som har gott om plats. Bagaget ser litet ut, men baksätet får att skjuta fram, så är det barn som åker bak blir bagageutrymmet större.
Interiören känns high-tech och har stora släktskap med elbilen Megan-E. Först trodde jag att växelreglaget satt i mittkonsolen, men det visar sig vara ett handstöd så det ska bli enklare att använda pekskärmen, bra tänkt där, Renault. Sätesmassagen är extra utrustning, tror jag, men den ger stenhård knådning.
Det dröjer tills i vår innan Renault Austral kommer till Sverige och det återstår att se vilka motoralternativ vi får välja på. Det finns två milhybrider 1,3 TCe mildhybrid 12V-motor är om jag fattat det rätt fyrcilindrig och en 1,2 TCe mildhybrid advanced 48V-motor är den nya trecylindriga maskinen med balansaxlar. Fullhybriden har 200 hk och trecylindrig motor med balansaxlar. Det är bara ljudet som ibland avslöjar den, den går lika mjukt som en fyra.
Så vad tycker jag egentligen? För den som fortfarande har behov av en förbränningsbil och inte har laddningsmöjligheter är Renault Austral en utmärkt bil, snudd på genial. Både energisnål för att vara en SUV och bekväm, den har allt du kan önska av en modern bil förutom att den inte går att ladda med el för utsläppsfri körning. Utvecklingen verkar gå mer mot antingen ICE och elbilar. Laddhybrider med dubbla drivlinor börjar bli för dyra att bygga, och erbjuder få fördelar jämfört med helt elektriska bilar. Den som kan ladda kan lika gärna ladda en elbil.
Även i Sverige är bilen ett trevligt tillskott för den som har behov av en energisnål fullhybrid som inte behöver laddas. Nere i Europa kan bilen bli en succé, men i elbilstokiga Sverige blir det den en relativt sällsynt fågel.
Jag gillar Renualt Austral, men vad tycker övriga motorpressen? Här är samlade omdömen från några av Europas största motortidningar som också testat bilen i de spanska bergen.
Brittiska Car Magazine är något svårflörtade, även om de lyfter fram att bilen har god väghållning och att trepipen går tyst. Den som letar efter en engagerande och sportig bil bör leta vidare. Betyget blir tre av fem.
– Nya Renault Austral upphetsar inte. Trots rubrikfunktioner som fyrhjulsstyrning eller alpina trimnivåer kommer den här bilen att bli bara ytterligare ett Qashqai-alternativ. Varje vanlig tillverkare behöver en.
Top Gear är betydligt mer positiva till Renault Austral och lyfter fram den som en av de bästa fullhybriderna på marknaden. De gillar också utseendet och att bilen går så tyst. Men för den som bara söker en billig bil med stora utrymmen finns det andra alternativ.
– Austral är vältrimmad, känns högteknologisk och förbrukar lite bränsle. Om du vill ha en hybrid crossover är det ett bra val, skriver Top Gear.
AutoExpress ger bilen det höga betyget fyra av fem, men menar att det kommer att bli en prisfråga då segmentet där Austral konkurrerar är rena rama getingboet.
– Austral ändrar inte spelplanen för familje-SUV:ar, trots en helt ny drivlina och imponerande tekniknivåer. Den är tillräckligt kompetent när du kör, men aldrig spännande. Där Renault har jobbat hårt är med upplevd interiör kvalitet och det praktiska som erbjuds. Men med så många konkurrenter att välja mellan kommer prissättningen att vara nyckeln för Renaults nya bil.
Det kanske inte är så lätt att bli profet i sitt eget hemland, men franska Auto Plus är mycket positiva till nytillskottet på Renaults hemmamarknad. Drivlinan lämnar visar dock sina begränsningar när den pressas.
– Tekniknivån är för tillfället det bästa i segmentet, halvautonom körning och bakhjulsstyrning ingår. På daglig basis, om vi lägger undan dämpningens fasthet, är Austral en bra livskamrat. Men i dynamisk körning är den något splittrad, med en motor-växellåda som inte är riktigt utvecklad när den pressas till sina gränser. Detta lämnar vägen öppen för modellens andra motoralternativ. i synnerhet kan mikrohybriden på 160 hk vara den vinnande kompromissen.
Tysk motorpress ser uppenbarligen Renault Austral som en utmanare till Volkswagen Tiguan. Efter att föregångaren Kadjar fått bita i gräset mot Tiguan tror tyskarna att Austral kan utmana VW:s storsäljare. Auto Motor und Sport hyllar cockpiten som ”chic” och noterar precis som Carup att trepipen spinner mjukt.
– Med smidig körning, bekvämt och smidigt chassi samt reserverad prissättning och bra utrymme, glädjer nya Renault oss på första provkörningen. Vi ser redan fram emot de första jämförande testerna med den kompakta SUV-tävlingen.
Fakta Renault Austral
Pris: Svenska priser inte fastställda.
Motorer: E-TECH Hybrid 160 hk eller 200 hk – 400V, Mild Hybrid Advanced 130 hk – 48V, Mild Hybrid 140 eller 160 hk – 12V
Toppfart: 174 km/h.
Mått: Längd: 4,51m Bredd: 1,83m Höjd: 1,62m
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter