Polestar tar in 18 miljarder kronor för att klara 2023. Volvo Cars står för hälften av pengarna genom ett konvertibelt lån.
– Med tillräckliga medel genom 2023 förblir vi laserfokuserade på affärsutförande, säger vd:n Thomas Ingenlath.
Det har länge ryktats att Polestar kommer att göra en nyemission för att klara den fortsatta verksamheten. Under torsdagen kom beskedet att pengarna med lån från de största två största aktieägare Volvo Cars och PSD Investment som kan omvandlas till nya aktier. Volvo Cars föll med nästan fyra procent på börsen efter beskedet.
Totalt tar Polestar in 18 miljarder kronor, varav Volvo Cars får skjuta till hälften av pengarna, 9 miljarder kronor. Kapitaltillskottet är ett lån som kan konverteras till nya aktier. Enligt Polestar kommer pengarna räcka för att bolaget ska klara sig igenom nästa år. Förlusten under första halvåret 2022 blev drygt nio miljarder kronor.
– Vi välkomnar det fortsatta stödet från våra större aktieägare i en tid då kapitalmarknaderna är volatila och oförutsägbara. Med tillräckliga medel fram till 2023 förblir vi laserfokuserade på affärsutförande. Vi har cirka 70 000 bilar på vägen idag och är på väg att nå vårt mål att leverera 50 000 bilar till kunder 2022. Vi gör starka framsteg med våra ambitiösa planer på att lansera ytterligare tre bilar till 2026”, säger Polestars vd, Thomas Ingenlath, som tidigare var designchef hos Volvo Cars.
Polestar visade sin nya modell Polestar 3 i oktober, men trots att modellen fått många lovord har aktiekursen inte riktigt velat ta fart. Aktien introducerades med en kurs på 12 dollar på midsommaraftonen, men har sedan dess gått ner med cirka 65 procent till 4,25 dollar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter