Här är storsatsningen som ska göra Koenigseggs och Lightyears solcellsbil för 300 000 kronor till verklighet.
Lightyear tar in 860 miljoner kronor från investerare. I höst startar produktionen av den första solbilen, Lightyear 0, i Finland.
I somras berättade Lightyear och Koenigsegg att de inlett ett utvecklingsarbete för att ta fram en ny solbil. Dessutom investerar Koenigsegg och går in som delägare i det nederländska företaget. Om drygt två år ska en överkomlig solbil för drygt 300 000 kronor lanseras.
Nu kommer nyheten att Lightyear tar in ytterligare 81 miljoner euro, 860 miljoner kronro från andra investerare. Pengarna ska användas till att säkra produktionen av Lightyear 0 och till utvecklingen av Lightyear Two tillsammans med Koenigsegg.
De nya pengarna kommer från ett offentligt konsortium bestående av statliga Invest-NL och regionala utvecklingsfonder för provinserna Norra Brabant och Limburg. Dessutom investerar nya privata fonder och befintliga ägare.
Den första solbilen Lightyear 0 ska tillverkas hos Valmet i Finland med start nu i höst. De första bilarna ska levereras i november om allt går som det ska.
Företaget har också startat utvecklingen av nästa modell tillsammans med Koenigsegg. Lightyear Two ska vara en överkomlig solbil som kostar så lite som 30 000 euro, 318 000 kronor. Modellen ska börja tillverkas 2024 eller 2025.
– Partnerskapet med Lightyear kommer att säkerställa att våra produkter förblir ledande, vilket är fantastiska nyheter för våra kunder, sade Christian von Koenigsegg när samarbetet tillkännagavs.
Första modellen Lightyear 0 har fem kvadratmeter solceller på taket och kan gå upp till sju mil om dagen på solenergi. Koenigseggs teknik ska användas för att förbättra nästa solbil, Lightyear 2.
En solbil är egentligen enda möjligheten till koldioxidfritt resande i de flesta länder. I Europa är mer än en tredjedel av elenergin framställd från fossila källor. I vissa länder handlar det om mer än två tredjedelar. Sverige har EU:s renaste el, nästan helt utan fossil energi.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter