Koenigsegg presenterar en ny bilmodell – en hyllning till legendariska CC8S.
Den nya modellen blir världens snabbaste manuellt växlade superbil:
Sex växlar och 1385 hästkrafter.
Det har gått tjugo år sedan Christian von Koenigsegg lyckades få ut sin första superbil CC8S på vägarna. En bragd som nu firas med en efterträdare. CC850 är en modern tolkning av Koenigseggs ikoniska första modell. Bilen bygger på Jesko-modellen men har många egna unika finesser.
– För att fira 20 år av Koenigseggs produktionshistoria så vill vi introducera något väldigt spännande som förkroppsligar våra 20 år och firar startpunkten för Koenigsegg, säger Christian von Koenigsegg.
Christian von Koenigsegg anlände själv till världspremiären i originalmodellen CC8S och berättade den fantastiska historien om hur han lyckades skapa superbilmärket. Den nya modellen CC850 hyllar ursprungsmodellen som kom för 20 år sedan.
CC850 påminner till stor del om den ursprungliga CC8S, men under skalet kommer tekniken från Jesko. Endast 50 exemplar kommer att byggas, och de lär gå åt med en strykande fart, trots en prislapp på 38 miljoner kronor.
Bilen blir världens snabbaste manuella bil, 1385 hästkrafter, 1385 Newtonmeter och sex växlar. Växellådan bygger på Lightspeed-teknik som i Jesko, men ska ge en mekaniska manuell känsla när du håller i växelspaken. Koenigsegg kallar det KESS, Koenigsegg Engaged Shift System. Det ska till och med gå att göra en burnout.
– När du är i manuellt läge kommer du ha en hårt slående känsla av en manuell låda med koppling som på en vanlig bil. Du kan köra iväg mjukt om du är en skicklig förare, säger Christian von Koenigsegg.
Bilen väger inte mer än 1385 kg, så effekten på 1385 hk blir 1:1. Accelerationen med manuell låda blir verkligen något att se fram emot. Leveranserna startar under 2024.
Interiören blir väldigt analog, mede en retrokänsla. Växelspaken är gjort i trä och mätarna är gammaldags analoga.
– Som en vacker handgjord maskin, delar sammansatta som i en schweizisk klocka, säger Christian.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter