Två nya Koenigsegg-bilar säljs av en oväntad ägare: kinesiska staten. I tre år har superbilarna stått inlåsta i ett dammigt tullförråd. Nu hoppas kinesiska staten dra in nästan 50 miljoner kronor på de svenska superbilarna.
Den som själv importerar en ny bil till Kina får betala en mycket hög tull, upp till 200 procent av värdet på bilen. Ägarna till två Koenigsegg försökte smita undan tullen och smugglade in sina bilar i Kina.
Den kinesiska regeringen fick reda på tilltaget och 2019 beslagtogs två Koenigsegg, en Regera och en Agera RS. Sedan dess har bilarna stått inlåsta i det dammigt tullförråd i över tre år, utan att köras eller underhållas. Nu bjuder kinesiska staten ut dem via onlineauktionen jinpaiingtai.
Den ena bilen som säljs är en Koenigsegg Regera med chassinummer 7159, uppger Koenigseggjeskoregistry. Den kallas för Regera by Echo och är en specialversion med “By Echo” på framspoilern och inskriptionen E =mc2 på förarsidan, bilen är lackerad i Horizon Blue. Regeran ser ut att vara helt ny och har till och med skyddspapperen från Koenigsegg kvar på golvet.
Bilen levererades till Kina i slutet av 2018 och togs i beslag av tullen sommaren 2019. Sedan dess har den stått inlåst i ett tullförråd i hamnen i Tianjin. Den har sannolikt inte fått något underhåll under tiden och säljs i befintligt skick. Budgivningen startar på 26 miljoner kronor.
Den andra Koenigseggen som säljs i Kina är en Agera RS med chassinummer 7178, även denna bil är välkänd bland Koenigsegg-entusiaster. Bilen smugglades in till Kina för ungefär fyra år sedan och togs av tullen under 2019, enligt Koenigseggjeskoregistry. Mätarställningen anges inte, men förutom att bilen är dammig ser den ut att vara okörd.
Bilen har tidigare varit på väg att säljas, men affären har stoppats av olika villkor och krav från Kinas myndigheter. Efter att ha stått i ett tullförråd i över tre år säljs den i befintligt skick. Budgivningen startar på 22,8 miljoner kronor.
Koenigsegg Agera tycks vara specialgjort åt en ägare, för bilen har namnet Zhen skrivet på flera ställen, både på nackstöden och på en kanin på bilens sida.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter