Porsches nya värsting Porsche 911 GT3 RS är avslöjad. Bilder på bilen läckte ut före avtäckningen nästa vecka. Bilen får en tuff racinginspirerad look och omkring 510 hästkrafter.
Bilderna på nya Porsche 911 GT3 RS visar att modellen blir en av de hårdaste och mest racinginspirerade 911:or hittills. Bilen får en hög och ställbar bakvinge, stora kylventiler i hjulhusen och stora ventiler på framluckan.
Andra kännetecken på nya Porsche 911 GT3 RS är stora bromskylningsventiler ovanför framhjulen, takfenor och breddade hjulhus för att rymma de nya lättmetallfälgarna med centrumbult.
Bakspoilern har Porsche tagit fram med självförtroende, och är en av de största som skådats på en gatbil. Spoilern kan ställas i olika vinklar för att passa olika racerbanor. Rykten gör gällande att det finns en utfällbar klaff för att minska luftmotståndet i hög fart, liknande Drag Reduction System som finns på F1-bilar.
Taket ser ut att vara gjort i kolfiber. Bilen får dubbla mittmonterade slutrör som delas med vanliga 911 GT3 (utan RS). Invändigt saknar bilen vanliga dörrhandtag för att spara vikt.
Maskinellt tycks bilen få en fyraliters boxersexa utan turbo. Enligt vad Porsche uppgivit kommer effekten bli omkring 500 hästkrafter. Bilen växlas via en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Kraften är tänkt att skickas till bakhjulen endast genom en sjuväxlad dubbelkopplingsautomatlåda – snarare än GT3:s tillgängliga sexväxlade manuella, med tanke på racerbanans fokus hos RS-märkta Porsche-modeller, körning som gynnar
– Den nya 911 GT3 RS är ännu mer optimerad för bananvändning än sina föregångare. Den spontant responsiva, högvarviga fyraliters, sexcylindriga boxermotorn med cirka 510 hästkrafter har visat sig vara idealisk för användning på trackdays och klubbsportevenemang”, säger Andreas Preuninger, chef för Porsches GT-bilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter