TEST Volvo XC40 Recharge 2023: Räckvidd, pris och betyg

Hur bra är egentligen Volvo Cars första elbil? Carup har testat Volvo XC40 Recharge – och gått igenom betyg och omdömen på Volvos första elbil. 
Efter en trög inledning har Volvo XC40 Recharge i år blivit en av Sveriges fem mest sålda elbilar. Nu finns bilen både med fyrhjulsdrift och i en mer överkomlig framhjulsdriven version. 

Volvo XC40 Recharge premiärvisades första gången i oktober 2019 och var Volvo Cars första helt elektriska bil, förutom den begränsade serien av C30 för snart tio år sedan.   Det dröjde ytterligare drygt ett år innan de första kunderna fick sina bilar. Och först i år börjar Volvo få upp farten i produktionen på allvar. Under 2022 är bilen femma på försäljningsstoppen bland elbilar. Den har också fått sällskap på vägarna av Volvo C40 Recharge som Carup testar här.

Nu börjar Volvo få fart på försäljningen och leveranserna av elbilen Volvo XC40 Recharge i Sverige. Men hur bra är bilen i testerna?

XC40 Recharge är baserad på den kompakta SUV:en XC40 och är den första i en serie av helt elektriska Volvo-bilar. Volvo planerar att lansera en helt elektrisk bil varje år. År 2025 ska helt elektriska bilar stå för 50 procent av den globala försäljningen.

Den första versionen av XC40 Recharge har helt elektrisk drivlina med fyrhjulsdrift  och en räckvidd på 418 km (WLTP) på en full laddning. Elmotorerna har en sammanlagd effekt på 408 hk och batteriet laddas till 80 procent av kapaciteten på 40 minuter om du använder en snabbladdare.

Googlesystemet var nytt när bilen kom, men känns inte helt toppmodernt i dag.

Det har också kommit en enklare version av Volvo XC40 Recharge med en elmotor, som driver framhjulen. XC40 Recharge har 231 hästkrafter från ett 69 kWh-batteri och en räckvidd på cirka 423 km på en enda laddning, mätt enligt WLTP-körcykeln. Batteriet laddas från 10 till 80 procents kapacitet på cirka 32 minuter med ett snabbladdningssystem.

Båda varianterna av XC40 Recharge har under bilens första år fått flera uppdateringar som förbättrar effektiviteten och räckvidden. 

Bilen kommer med så kallade  Recharge-däck som standard. Enligt Volvo ska en enda uppsättning däck klara olika väder- och vägförhållanden inom ett bredare intervall än sommar- eller vinterdäck. Den som kör på riktigt halt underlag gör dock bäst i att välja traditionella vinterdäck. 

XC40 Recharge har ett  infotainmentsystem som drivs av operativsystemet Android. Systemet har inbyggd Google-teknik och tjänster, som Google Assistant, Google Maps och Google Play. Bilen får större mjukvaru- och operativsystemuppdateringar över luften.

Volvo XC40 Recharge har väldigt fina köregenskaper. Hos den fyrhjulsdrivna versionen är prestandan i sportbilsklass.

Hur står sig dock Volvo XC40 Recharge mot andra elbilar i tester? Sammanfattningsvis kan man säga att det är svårt att bli profet i sitt eget hemland, bilen har fått blandad kritik i Sverige, men många lovord utomlands. 

När vi på Carup testade bilen fann vi designen var väldigt lik den bensindrivna XC40 på gott och ont. Många kanske vill att det syns mer att de köpt en elbil. När det gäller driftsäkerhet har Volvo XC40 Recharge varit mer pålitlig än systermodellen Polestar som fått agera försökskanin. 

Köregenskaperna är bilens starka sida. Bilen driver med alla fyra hjulen och den uppträder betydligt säkrare och tryggare på hala vägar än till exempel Volkswagen  ID.4.  Den låga tyngdpunkten har gjort att Volvos fina CMA-chassi upplevs som ännu sportigare, mer direkt och körgladare än hos bensinbilarna. Styrkänslan hör till marknadens bästa. Det känns mer som att köra en sportbil än en tung suv. Det här är verkligen förarens bil och en av marknadens mest körglada elbilar, i alla fall om du väljer den fyrhjulsdrivna versionen. 

Den fyrhjulsdrivna versionen med 407 hästkrafter är sportbilssnabb. I nästan alla farter finns det hur mycket kraft som helst att ta till. XC40 är så snabb att du sällan kan använda resurserna utan att det blir farligt eller väldigt ryckigt. 

Komforten i framsätet är en av de starkaste grenarna när vi testar Volvo XC40 Rehcharge.

Komforten i framsätet är lika bra som hos alla Volvo, men baksätet är lite trängre, kardantunneln tar en del plats i mitten.   Det är en nödlösning då XC40 inte ritades som elbil från första pennstrecket. Bagageutrymmet får godkänt, men är inte jättestort. 

Räckvidden är bilens svagaste punkt. Den ska komma över 40 mil enligt WLTP. Men för det mesta kommer man betydligt kortare, då bilen är kantig och har högt luftmotstånd. Om du inte ofta kör jättelångt är det dock inte något problem, runt 30 mil kommer man på sommarhalvåret i lite högre fart. Bilen laddar i alla fall relativt snabbt, med upp till 150 kW.

Volvo XC40 Recharge laddar med 150 kW. Räckvidden är över 40 mil, på papperet.

Carups slutomdöme är att det är en säker och körglad elbil för den som inte behöver den längsta räckvidden, så stora utrymmen och behöver en säker fyrhjulsdrift och vill ha en snabb och körglad elbil kan Volvon ändå vara det bästa valet. För större barnfamiljer finns det andra elbilar med större utrymmen som oftast passar bättre än Volvo XC40 Recharge. 

Vad tycker då andra som testat bilen? Brittiska Whatcar? är positiva överlag och ger den betyget 4 av 5 och lyfter särskilt fram bilens högkvalitativa interiör och starka prestanda. Däremot tycker de att bilen är något dyr jämfört med konkurrenterna. 

– Volvo XC40 Recharge Pure Electric har en tilltalande interiör, en anständig elektrisk räckvidd, snabb prestanda och imponerande säkerhetsegenskaper. Priset är dyrt jämfört med många rivaler, men modellerna med lägre specifikationer står sig ganska bra bredvid liknande premiumbilar.

Klarar du dig med 218 hästkrafter och framhjulsdrift? Då är nog XC40 Recharge single motor ett minst lika bra val.

Den billigare modellen Single Motor med 218 hästkrafter verkar vara lika bra som den dyrare fyrhjulsdrivna versionen, om du inte till varje pris måste ha fyrhjulsdrift. Ny Teknik har testat bilen och är övervägande positiva.
– Med en motor mindre och rejält kapad prislapp är det här receptet på framgång mer lockande. Du får en trygg och trevlig bil som ur ett användarperspektiv är toppklass. Visst finns det vissa kompromisser som man får dras med, men det här är fortfarande en premiumprodukt. Det ändras inte av faktumet att det är bara är en motor ombord och att batteriet är mindre, skriver testföraren Felix Björklund.

Carwows Matt Wattson har jämfört Volvo XC40 Recharge med andra elbilar för att se vilken bil hans mamma ska köpa. Här får du svaret.

Även Carwow finner i sitt test att Volvo XC40 Recharge är en trevlig och konkurrenskraftig elbilar och ger bilen 8 av 10 i betyg. De säger att bilen är mycket snabbare än du förväntar dig och har lagom lång räckvidd. Dessutom är den rymlig och bekväm. Det negativa är att bilen inte är särskilt billig och att pekskärmen inte är den enklaste att använda.

– Med samma 0-100 km/h som en Volkswagen Golf R är den säkerligen snabb och kommer definitivt att få dina vänner att le när du tar dem på en runda. Det här är dock ingen sportbil – väghållningen är bra, och fyrhjulsdrift betyder massor av grepp, men det är inte den sortens bil som du kommer att leta efter slingrande småvägar med.

Teknikens Värld testade bilen vid lanseringen och tyckte att priset var högt. De hade svårt att motivera att bilen var dyrare än Polestar 2, men tyckte att körupplevelsen var trevlig, om än med lite hög ljudnivå. 

– Inne i kupén hörs däremot ett lite skärande ljud från elmotorn i vissa hastigheter och under gaspådrag. Vägljudet är också besvärande i höga farter. Det är inget unikt för XC40 då flera elbilar lider av buller från vägbanan när hastigheten närmar sig 100 km/h. Batteriet tjänar som en del av ljudisoleringen men det kommer att krävas mer för att nå till samma låga ljudnivå som de tystaste bilarna med förbränningsmotor.

När det gäller den fyrhjulsdrivna modellen som Autocar slås de precis som många andra av bilens fartresurser. 

– Den är verkligen snabb. Volvo hävdar 4,9 sekunder upp till 100 km/h och det känns lika snabbt som den siffran antyder. Även under hård användning är den elektriska drivlinan nästan tyst, och även om accelerationen avtar vid högre hastigheter tar det inte lång tid innan vi kan bekräfta förekomsten av Volvos fartspärr vid 180 km/h.

Men bilen har även svagheter. Den höga vikten på 2188 kg gör att bilen tar upp ojämnheter i vägen och att fjädringen får kämpa för att hålla koll på bilen. Den största invändningen är dock att priset på 700 000 kr är i svettigaste laget, och rådet blir att vänta in billigare modeller. 

Amerikanska Motortrend tjusas också av fartresurserna och liknar bilens känsla med en GTI-vagn. 
– Accelerationen känns lika snabb på vägen som på papperet, den slingrar sig förbi långsammare trafik i en enkel, tyst och stigande acceleration och hoppar ut ur trånga hörn på en tidvattenvåg av vridmoment, skriver tidningen. 

Tyska tidningen Auto Motor und Sport är positiva till bilen, och kallar Volvos nya elbil för ”Den svenska sleepern”. De är imponerade av hur snabb och smidig bilen är.

– Under det snygga skalet på den kompakta XC40 finns inte bara mycket hjälpsystem, säkerhet och komfort utan framför allt en massiv elektrisk drivenhet med två motorer, full effekt och stort vridmoment. En härlig kombination för alla som inte vill köra runt i en suv i full storlek.

Vill du köpa Volvo XC40 Recharge? Volvo satsar hårt på onlineköp och precis som med Tesla går Volvo XC40 Recharge att beställa helt online utan att besöka en handlare. Bilen kostar från 547 000 kronor, men kan också privatleasas för 5690 kronor per månad. Även större bilhandlare som Bilia erbjuder bilen på privatleasing, men det kräver personlig kontakt me en säljare.

Fakta: Volvo XC40 Recharge

Fakta: Volvo XC40 Recharge
Pris: 547 000 kronor (single motor).  633 900 kronor (twin engine)
Motor: Två elmotorer, en fram och en bak, sammanlagd effekt 408 hk, vridmoment 660  Nm.  Single motor har framhjulsdrift och 231 hk, vridmoment 330 Nm
Toppfart: 180 km/h, 160 km/h för single motor.
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder, 7,4 sekunder för single motor.
Batteri: 78 kWh. 
Räckvidd: 422 km för single motor och 436 för twin engine (enl WLTP). 
Längd/bredd/höjd: 443/186/165 cm
Tjänstevikt: 2 200 kg. 
Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.