Fartkamera Australien

Nya superkameror tog 31000 bilister på 4 veckor

Nya superkameran sätter hård press i Australien. 31 800 bilister fick böter på bara en månad. Och den upptäcker både fortkörare och förare utan bälte.

Det har länge pågått debatt om hur långt övervakningen får gå. Många medborgare känner sig kränkta av kameror som registrerar nästan allt de gör. Men Australien testas nu avancerade AI-kameror. Och efter bara fyra veckor lyckades de nya superkamerorna fota hela 31 800 förare. Det blev böter till förare som var var distraherade, körde för fort eller inte hade säkerhetsbältet på sig. Samtidigt tar Sverige krafttag med 200 nya superkameror 2026.

I Australien testades sex mobila kameror på släp, och tre fasta kameror under totalt åtta månader. Det rapporterar 9 News. Bara under den första månaden utfärdades böter på över 13 miljoner dollar till förare som fångats av kamerorna. Testet tog slut den 7 oktober.
– Om AI-systemet bedömer att det föreligger ett brott, kommer två människor att granska bilderna och fatta ett beslut, sade vägtrafikminister Reece Whitby till 9 News.

Av de 31 800 förare som fångades, greps över 12 000 för att använda sina mobiltelefoner. Omkring 10 000 blev tagna utan säkerhetsbälte.
– Det är fullständigt ofattbart varför någon inte skulle spänna fast säkerhetsbältet. För Guds skull, var snäll, var försiktig och ta ansvar, fortsatte Reece Whitby.

90 procent erkänner – de kör distraherade

Även Sverige använder Bland de som blev tagna fanns även bisarra bilder. Att måla naglarna och äta en skål med flingor är två exempel. Och myndigheterna ser allvarligt på situationen. De säger att staten närmar sig sitt värsta år för trafikdödsoffer på nästan ett decennium.
– Folk normaliserar bilen som en förlängning av sitt hem när man ser vissa av dessa aktiviteter, sade professor Teresa Senserrick vid University of Western Australia.

En studie från september visade att upp till 90 procent i landet erkänner att de kör distraherade. Och 30 procent sa att de inte kommer att ändra sitt körbeteende om de inte råkar ut för en olycka.
– Det handlar oftast om bråkdelar av sekunder som avgör om man kan undvika en kollision eller åtminstone hamna i en kollision med låg påverkan, avslutar Teresa Senserrick.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt