EU rev upp förbud mot förbränningsmotorer. Experten tror att det är ett spel för galleriet.
– Med tanke på att bensinen är så billig är det inte konstigt att folk kör vidare, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB.
EU rev upp sitt förbud mot förbränningsmotorer. Men Ronny Svensson som varit expert på bilinköp i decennier flinar bara åt beslutet. Han skrivit 25 böcker om bilval, suttit i flera statliga utredningar, varit tidningsexpert i 1000-tals artiklar, och är i dag rådgivare till större företag med sammanlagt 60 000 bilar i vagnparken.
– Det är som om man skulle förbjuda alkohol i franska viner. För att sedan ta tillbaka det och säga att man får ha två eller tre procents alkoholhalt, säger han.
Från början skulle EU förbjuda förbränningsmotorer från 2035. Efter påtryckningar från bilindustrin viker man nu ner sig. Istället tillåtet man förbränningsmotorer om de går på alternativa bränslen. Och om man kör på fossila bränslen måste bilen vara tillverkat av stål som inte har miljöavtryck.
– Det här beslutet är inte klubbat ännu. Det ska gå igenom parlamentet och ministerrådet. Det här var bara för att lugna opinionen, det kommer att ta flera år för förslaget att gå igenom och under tiden kommer det att hända mycket.

Det låga bensinpriset gör att svenskarna håller fast vid sina förbränningsmotorer. Samtidigt är många rädda för att gå över till de nya elbilarna. Med höjda priser vid pumpen skulle omställningen kunna gå snabbare.
– Om bensinen hade kostat 30 kronor litern hade folk inte kunnat köra, konstaterar Ronny Svensson.
Den tyska bilindustrin står på tröskeln till ett sammanbrott. Konkurserna haglar och de stora bilmärkena lägger ner fabriker.
– Tyskarna är säkert väldigt nöjda, de har drivit frågan hårt. Däremot borde Volvo vara förbannade. De har drivit omställningen hårt och satsat mot elbilar för att möta förbudet om tio år. Nu blir det helt andra förutsättningar, säger Ronny Svensson.

Volvo stämmer in i det. Där är man inte glada över EU:s beslut.
– Elektrifiering är framtiden. Att ändra eller skjuta på målen för att fokusera på kortsiktiga mål kommer att skada den europeiska bilindustrin och Europas konkurrenskraft, säger Magnus Holst, presschef på Volvo i Sverige.
Ronny Svensson tror inte att bensin- och dieselbilarna kommer att överleva i framtiden. De lever på lånad tid. Ändå är han inte säker på att det blir en gigantisk elbilsrevolution. Snarare möts de båda på mitten.
– Laddhybriden kommer att bli vanligare. Där man har en elmotor i första hand och sedan en förbränningsmotor som förlängning.
Volvo har gjort en satsning mot en helelektrisk framtid. Nu står man mitt i ett EU som vacklar inför de mäktiga och krisande tyska biltillverkarna.
– Tydliga, stabila mål, förutsägbarhet och långsiktiga investeringar i elektrifiering behövs för att skapa rätt förutsättningar för företag att investera – som Volvo Cars redan har gjort – för att kunna konkurrera globalt och leverera verklig nytta för kunderna och klimatet, säger Magnus Holst.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















