Bilister spolar bort 100-tals kronor på bilrutan – helt i onödan. Många betalar 300 procent mer för sämre spolartvätska. Test avslöjar: Billigast var bäst och dyrast var sämst.
Just nu säljs rekordmängder spolarvätska. Vägarna är saltade och bilrutorna måste hållas rena. Många svenskar åker till närmaste mack. Det är ofta det enklaste alternativet. Men där väntar en dyr fälla. Priset är ofta över hundralappen för en dunk, 40 kronor per liter. Det är 300% dyrare än billigaste konkurrenten. Och bensinjättarna tjänar stora summor på dem som inte känner till skillnaden.
Men Circle K håller inte med om att priserna är överdrivna. Sandra Pettersson är kategorichef på Circle K. Hon förklarade för Carup i januari:
– Vi behöver tjäna pengar på de kategorier vi är verksamma inom.
– Våra ordrar är lägre än varuhusens, som ju har mer plats och möjlighet att ta hem större volymer, vilket gör att de kommer ner i pris.

Biltemas 3,5-liters-dunk med spolarvätska kostar 11,40 kronor per liter. Rusta är ännu billigare: deras 3-litersdunk kostar 9,97 kronor per liter. Bensinmackarnas pris på 40 kronor per liter är 300 procent dyrare. I slutändan handlar det om flera hundralappar som kan användas till roligare saker under en vinter. Men test från Testfakta avslöjar ytterligare en bitter sanning: den billiga spolarvätskan visar sig vara bättre.
Testfakta och SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut genomförde testet. Vindrutan på en Volvo S60 smutsades ned med artificiell vägsmuts. Sedan testades varje spolarvätska genom ett enda svep med vindrutetorkarna. Och de produkter som fick lägst betyg i testet kom från OKQ8 och Circle K.
– Flera av de billigare fabrikaten är snarare lite effektivare i testet, säger Kjell-Åke Andersson från SP till Testfakta.
Vinnaren i testet blev den billigaste spolarvätskanfrån Rusta. Spolarvätskan från OKQ8 lyckades bara få bort hälften så mycket smuts som Rustas spolarvätska. Näst bäst var spolarvätskan från Biltema.
– Det finns absolut ingen anledning att lägga pengar på en dyrare produkt, säger Kjell-Åke Andersson från SP till Testfakta.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















