Finska Trafikverket slår till mot 3D-printade delar till elbilar. De varnar för att reparationer kan innebära en stor fara. Känd mekaniker har visat upp reparationerna på Youtube.
– Spelreglerna är tydliga och måste följas, skriver Traficom.
I Finland har verkstadsexperten Jesse Haapala blivit enormt populär på sociala medier. Där laddar han ofta upp klipp som visar hur han räddar ägare till hybrider och elbilar från extremt dyra reparationskostnader genom att erbjuda smarta lösningar. Vid flera tillfällen har han räddat elbilar och laddhybrider med 3D-printade delar.
Men efter att finska Trafikverket, som heter Traficom, fått in anmälningar från bilföretag och verkstäder går de nu ut med ett pressmeddelande och slår till mot 3D-printade delar på elbilar. Traficoms pressmeddelande anklagar inte Jesse direkt, men myndighetens varning tycks riktad mot mekanikern. Han har bland annat 3D-printat både en behållare för kylvätska och nya skydd till batteriet i en Volkswagen Passat. Trafikverket menar att typgodkännandet äventyras.
– Det är mycket viktigt att inse högspänningssystemets speciella ställning vad gäller säkerhet. Till exempel kan användning av 3D-utskrifter vid reparationer eller installation av extra skydd på batteriet utgöra en modifiering av det ursprungliga systemet, säger Traficoms inspektör Lassi Varis i ett pressmeddelande.
Traficom menar att reparationer av systemet är endast tillåtna genom att följa tillverkarens instruktioner och att ifall en oberoende modifieringen av högspänningssystemet sker kan säkerhetskraven eventuellt inte längre vara uppfyllda.
– Så man kan inte fritt modifiera högspänningssystemet i en elbil eller hybridbil. Detta är viktigt att notera, eftersom högspänningssystem alltid medför säkerhetsrisker, skriver Lassi Varis från Traficom.
I pressmeddelandet påminner de även alla om att den som utför reparationer måste vara bekant med bilens säkerhetssystem och att det finns stora faror med elektriciteten. De hotar dessutom med böter ifall reperationer utförts på ett tveksamt sätt.
– Om det visar sig att en förare har underlåtit att ansöka om tillstånd för delar eller utrustning som kan äventyra driften av fordonets nyckelsystem kan en straffavgift påföras, skriver Lassi Varis Traficom.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















