Mekanikerns knep: Räddar Volvo från chockdyrt fel

Volvos populära laddhybrider drabbas av dyra haverier. Nu avslöjar hybridexperten att ett enkelt ingrepp för några hundralappar kan stoppa skadorna som annars kostar uppåt 60 000 kronor.
– De här enheterna havererar i väldigt hög takt, säger George på OGS Mechanics.

Volvos laddhybrider har fått rykte om sig att vara dyra att äga när det bakre eldrivna systemet ERAD går sönder. Men nu visar en brittisk verkstad att ett enkelt och billigt knep kan stoppa de värsta haverierna. George på OGS Mechanics isär en Volvo XC90 T8 och pekar på en dold svaghet som kan drabba många ägare. Men också hur man undviker en chocknota.
– Volvo sa från början att oljan var ‘lifetime’. Det stämmer inte alls, de här enheterna havererar i väldigt hög takt, säger han i videon.

Problemet sitter i ERAD-systemets differential där värme, för lite olja och metallskräp sakta slipar sönder lager och låsringar. När låsringen bryts kan felet till slut sprida sig in i elmotorn och det är då kostnaderna skenar. Själva differentialen kostar runt 1 500 pund, elmotorn över 3 500 pund. Tillsammans kan totalsumman närma sig 65 000 kronor. George förklarar att värmen ofta är boven.
– Det är bara oljan som kyler systemet… ibland når temperaturen över 120 grader, säger han.

Han visar hur oljan bryts ned och fylls av metallpartiklar som ett fint sandpapper som cirkulerar genom hela mekanismen. Trots det har många ägare fått höra att oljan aldrig behöver bytas.
– Hur kan olja vara livstid? Allt som rör sig slits, oljan slits också, säger George.

Och här kommer det som kan få Volvoägare att läsa extra noga: ett oljebyte kostar bara 31 pund, cirka 350 kronor. Enligt George räcker det för att dramatiskt förlänga livslängden på ERAD-enheten. Men videon avslöjar ännu en detalj som drabbar många – sättet bilen körs på.

Volvos hybridläge som ska vara det mest ekonomiska innebär i praktiken att kopplingen mellan elmotorn och bakaxeln slås i och ur om och om igen.
– Hybridläget engagerar och frigör kopplingen hela tiden, särskilt i trafik. Det är det mest slitande läget av alla, förklarar han.

I Pure, AWD eller Power förblir kopplingen aktiverad vilket ger betydligt mindre mekaniskt slitage. För många Volvoägare betyder det alltså att körsättet kan påverka livslängden minst lika mycket som själva konstruktionen. Genomgången visar också hur en liten sprucken låsring kan resa genom hela drivlinan och göra elmotorn obrukbar.
– Det här är varför varför vissa Volvoägare fått astronomiska reparationskostnader, säger George.

George slutsats är enkel. Ägare till Volvos laddhybrider kan spara stora pengar genom två saker. Att undvia onödigt hybridkörande i köer och att byta oljan i bakaxeln vid varje service, eller minst var 1 500 mil. Det lilla ingreppet kan vara skillnaden mellan 400 kronor och 65 000 kronor.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt