Första testerna av BMW:s nya elbil iX3 med 80 mils räckvidd. Bilen hyllas som ett stort framsteg för elbilar.
– Inga uppenbara svagheter, ett kvantsprång för elbilar – bevisar vad som är möjligt när man börjar från början med dagens teknik, skriver Top Gear.
Nya elbilar tar ett jättekliv med längre räckvidd och bättre prestanda. Dessutom kostar de inte mer än motsvarande laddhybrider. Först ut av de nya bättre elbilarna är BMW iX3 Neue Klasse. Den tar sig 80 mil på en laddning och kostar från 750 000 kronor. Snart kommer svenska utmanaren Volvo EX60 som kan få ännu längre räckvidd och ska kosta som en motsvarande XC60 laddhybrid.
Nu har de första testerna gjorts av BMW:s hetaste nyhet på många år. I Sverige har bilen redan beställts i 1000-tals exemplar och BMW-handlare vittnar om ett jätteintresse. Nya BMW iX3 är BMW:s första elbil som bygger på en helt ny plattform framtagen för enbart elbilar. Den har ett stort batteri på 108,7 kWh som ger 80 mils räckvidd tack vare mer energisnåla motorer. Den är också den första som är helt datorstyrd av centraldatorer, på samma sätt som Tesla.



Samtidigt har BMW förändrat sin design radikalt och slänger ut de bombastiska grillarna som många har kritiserat. Samtidigt som tekniken är supermodern är designen en återgång till en mer traditionell BMW-look. Hajpen är stor och många undrar hur BMW har lyckats. Ska vi tro de första testerna kan bilen bli en succé. Bilen hyllas som ett stort framsteg för BMW och elbilar.
Test BMW iX3 Autocar
En av de som testat är Storbritanniens största motortidning Autocar. De anser att bilen fått en stark start och att den är vassare att köra än BMW: s tidigare elbilar och effektivare och smartare invändigt. Det enda negativa är att BMW tagit bort nästan alla knappar. De fick köra bilen på Ascari-banan i Spanien.
– Dess körkänsla har en fin blandning av komfort och karosskontroll, den både absorberar och är stram samtidigt. Styrningen är smidigt och medeltung och känns väl avpassad. Om du växlar mellan körlägena får du mer tyngd och vägkänsla, men den största skillnaden är i gasresponsen, skriver Autocar.
Test BMW iX3 Top Gear
Även Top Gear har kört nya BMW iX3 och de är mycket positiva till den nya elbilen. De hittar inga svagheter och kallar den ett ”kvantsprång för elbilar”. Räckvidden, köregenskaperna och utrymmena är bilens starkaste sidor, medan det tar ett tag att vänja sig vid förarmiljön. Enligt Top Gear är bilen en revolution för BMW. Trots en vikt på 2285 kg är den rolig att köra.
– Den känns Som en riktig BMW ska. Inte som en klumpig elcrossover, eller en själlös digital-first zombie-mobil. Kurvtagning och körkänsla matchar en välkonfigurerad 3-serie med fyrhjulsdrift. Men drivlinan är betydligt smidigare och mer responsiv. Den är avslappnad när du kör lugnt. Den håller sig på en rak linje och svänger in i kurvor med en intuitiv kraft och utväxling till styrning, bromsar och gaspedal, skriver Top Gear.





Test BMW iX3 Autobild
Även i hemlandet Tyskland lyckas BMW iX3 bli profet. Tyska Autobild har kört bilen i ett kortare test och är imponerade. De finner att accelerationen på 4,9 sekunder upp till 100 km/h känns mer än tillräcklig. Bilen har en nästan perfekt viktfördelning på 49/50 procent vilket avspeglar sig i köregenskaperna. Nästan all bromsning sker med elmotorerna utan att de behöver använda bromspedalen.
– BMW kommer inte att rädda den tyska bilindustrin med den nya klassen, vilket vissa medier redan har påstått. Men kanske räcker iX3 för att öka intresset för elektrisk mobilitet och öka försäljningssiffrorna. Den har definitivt potential – och den kommer definitivt att hjälpa BMW att göra det, skriver Autobild.
Test BMW iX3 Autogefühl
Test BMW iX3 Autoweek
Nederländerna är ett av länderna som kommit längst i övergången till elbilar i Europa. Landets största biltidning Autoweek har testat BMW iX3 och skriver att bilen ger hopp åt Europas bilindustri som pressas av ökad konkurrens från Kina. Trots att bilen inte har fyrhjulsstyrning eller luftfjädring imponerar både komfort och köregenskaper på holländarna.
– Dess väghållning är verkligen imponerande, och det verkar till och med praktiskt taget omöjligt att tappa greppet. Endast med mycket klumpig styrning (på Ascari-banan, inga problem) märkte vi att bakdelen blev lite lätt en gång, men annars följer bilen alltid sin valda väg, skriver Autoweek.
Fakta elbilen BMW iX3 50
| Pris | Från 749 900 kronor i Sverige |
| Drivlina | Helt elektrisk (BEV), två elmotorer, fyrhjulsdrift (xDrive) |
| Systemeffekt | 345 kW / ca 469 hk |
| Vridmoment | 645 Nm |
| Acceleration 0–100 km/h | 4,9 sekunder |
| Toppfart | 210 km/h (elektroniskt begränsad) |
| Batterikapacitet (nettovärde) | 108,7 kWh |
| Räckvidd (WLTP) | 679–805 km |
| Energieffektivitet (WLTP) | 15,1–22,7 kWh / 100 km |
| Laddning – snabbladdning (DC) | Upp till 400 kW, snabb laddning 10–80% på ca 21–34 min beroende laddare |
| Växellåda | 1‑växlad (elektrisk) |
| Kaross / Typ | SUV / SAV, 5 dörrar, 5 sittplatser |
| Mått (L × B × H) | 4 782 mm × 1 895 mm × 1 635 mm |
| Tjänstevikt | ca 2 285 kg |
| Bagageutrymme | ca 520 liter (standard) |
| Drivspänning | 800 V‑arkitektur Wikipedia+1 |
| Marknadslansering | Startar 2025 / 2026 beroende marknad (i Sverige från mars 2026) |


LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter














