Expert: Så orsakar elbilar spökköer

Elbilarna tänder bromsljus i tid och otid – och det är inte alltid föraren som bromsar. Nu pekar experter ut de ständigt tändande bromsljusen som en dold köbov.
– Det arbetas redan på ett system som kan lösa problemet, säger biljournalisten Niek Schenk.

Elbilars bromsljus tänds betydligt oftare än på äldre bensin- och dieselbilar. Det beror på att bilen bromsar själv när gaspedalen släpps upp. Det är något många förare inte tänker på – men som kan skapa helt nya köproblem i trafiken. Nu varnar experter för att just detta kan vara en okänd köbov på vägarna.
– Framför allt antalet så kallade spökköer har ökat på grund av den här utvecklingen, säger biljournalisten Niek Schenk till ad.nl.

Spökköer är köer som uppstår helt utan tydlig anledning. Ingen olycka, inget vägarbete, ingen avstängd fil – ändå står trafiken plötsligt still. Det börjar ofta med en minimal fartminskning, som sedan förstärks av bilen bakom. Schenk beskriver kedjereaktionen:
– Det är ett faktum att bakomvarande trafik reagerar på bromsljus. Föraren bakom bromsar ofta ännu lite kraftigare, och så fortsätter det hela vägen bakåt.

Elbilar förstärker problemet eftersom deras bromsljus tänds även när föraren bara släpper gasen. Regenereringen gör att bilen bromsar in och varnar bilen bakom trots att föraren inte aktivt bromsar. Det får många att slå av farten av reflex.
– Ja, på grund av de här små reaktionerna uppstår numera oftare köer säger Schenk.

Trots problemen är bromsljusen avgörande för säkerheten. Om elbilar saktar in utan att visa det kan följderna bli betydligt värre. Därför finns också en gemensam EU-regel som gäller även i Sverige: bromsljusen måste tändas så fort bilen bromsar mer än 1,3 meter per sekund. Oavsett om det sker genom att föraren trampar på pedalen eller att bilen saktar in av regenereringen.

Men lösningar är på väg. Schenk förklarar att tekniken nu utvecklas snabbt:
– Det arbetas redan på ett system som kan lösa problemet, där bilar kommunicerar med varandra och automatiskt håller rätt avstånd.

Det handlar om Cooperative Adaptive Cruise Control (C-ACC), där bilarnas datorer justerar hastigheten betydligt mer exakt än mänskliga förare. Och ju fler bilar som kör med samma tempo och avstånd, desto mindre risk för att små bromsningar utvecklas till stora köer. Tills dess fortsätter elbilarnas bromsljus att blinka. Och kan vara en av de dolda orsakerna till att trafiken ibland tvärstannar trots att absolut ingenting hänt längre fram.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt