Tesla toppar underkännanden i besiktningen i flera länder i Europa. Men verkstadsgurun Fredrik Grufman har servat många Tesla-bilar. Han menar att problemen är små – och avslöjar varför bilarna underkänns.
– Ingen bensin- eller dieselbil hade klarat 70 000 km utan service, skriver han på Facebook.
Nyligen rapporterades oroande siffror från Tyskland. Tesla Model Y hade högst antal fel bland alla 2-3 år gamla bilar, hela 17,3 procent. Tesla fick bottenbetyg och blev sämst av alla vid besiktningar i Tyskland. Och i Sverige underkändes var femte Tesla under besiktningarna 2024. Men nu förklarar Fredrik Grufman från Grufman Bil varför så många Tesla-bilar får underkänt. Han menar att problemet är oftast inte Teslan.
Grufman menar att många ägare inte servar sin Tesla ordentligt. Elbilen har inget obligatoriskt krav på service. I ett inlägg på Grufmans bil på Facebook skriver han:
– Att bilarna får anmärkningar hos besiktningsorganen är inte ett resultat av undermålig kvalitet på bilen, utan för att bilarna inte längre får regelbunden service. Antingen betalar man verkstaden för att hitta felen, eller så gör bilprovningen det. Man får själv fundera på vad som är dyrast.

Grufman menar att första servicen brukar komma runt 7 000-8 000 mil. Det är precis innan garantin går ut.
– Ingen bensin eller dieselbil hade klarat 70 000 km utan service. Alla hade rasat och blivit obrukbara. Teslan rullar på obehindrat, skriver Grufman.
Enligt Grufman är kritiken mot Teslas besiktning överdriven. Men problem finns. Han menar att servade bilar har glapp i bakvagnens övre länkarmsbussningar, så kallade camberbussningar. Nästan alla Teslor har problem med ljusinställningen, framför allt dimljusen som står för högt och bländar. Ett fåtal bilar har mindre glapp i länkarmarna, och vissa har rostiga bromsskivor. Men oftast är det enkla åtgärder.
Förklaring – så enkelt åtgärdas Teslas problem på verkstaden
Grufman menar att en ny bussring är mycket enkel att åtgärda. Och glappet är inte trafikfarligt.
– En ny bussning för 3 eller Y kostar ca 400kr (Tesla Original) och det är MAX en timmes jobb att byta den. Glappet är inte trafikfarligt och ingenting riskerar att spricka eller gå av… Åtgärdas inte glappet tar besiktningen det som en 2a.
Om man har otur behöver ljusinsatsen bytas.
– Eftersom bilen inte kommer in på regelbunden service (som rökbilar tvingas göra till höga kostnader) så kollas heller inte ljusbilden regelbundet – därför blir det anmärkningar hos besiktningen, fortsätter Grufman.
Många bromsar sin Tesla med energiåtervinning, så kallad “one-pedal-driving”, istället för med de vanliga bromsarna. Detta leder till att bromsarna blir rostiga. Och Grufman avslutar med en tydlig uppmaning.
– Bromsarnas rostighet beror på “one-pedal-driving”, dvs att man låter motorns energiåtervinning gripa in när fordonet retarderas. Bromsarna förblir oanvända eller används lite med rost som resultat, säger Grufman och avslutar: – ANVÄND BROMSARNA! Det du vinner på elen förlorar du på bromsarna.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















