Priserna på dieseltillsatsen Adblue har mer flerdubblats. Nu varnar politiker för brist – utan Adblue stannar dieselbilar och lastbilar.
– Sverige har ju bestämt att vi inte ska ha några beredskapslager säger Jan-Olof Olsson vid enheten för Försörjningberedskap på MSB, till SVT.
Priset på dieseltillsatsen Adblue har stigit kraftigt i hela Europa. På mindre än ett år har priset fördubblats och nu varnar många i Tyskland för en brist. Adblue tillverkas till stora delar av vatten och gas, vilket gjort att produktionskostnaden skjutit i höjden. Dessutom kommer en stor del av råvaran som behövs för att tillverka ämnet från Ryssland. Tillverkarna har minskat sin produktion, då det trots de höga priserna gjort att de sålt med förlust, enligt branschtidningen Argus Media.
Priset har mångdubblats och ligger just nu på 15 kronor per liter. Men värre än priset är en hotande brist. Sverige har inga beredskapslager och kan bli ett av de första länderna som drabbas.
– Sverige har ju bestämt att vi inte ska ha några beredskapslager, det finns nu inga drivmedelslager på förnybara bränslen utan det som finns är det som finns i försörjningskedjan, säger Jan-Olof Olsson vid enheten för Försörjningberedskap på MSB.
Tar Adblue slut i Sverige blir 50 000 lastbilar, 10 000 bussar och 600 000 dieselbilar omöjliga att köra.
– Priset är inte den akuta frågan. Den akuta frågan är om det blir brist. För om det blir brist kommer inte dieselmotorer att fungera. Om du inte har Adblue tankat går motorn ner i serviceläge och du kan bara köra i låg hastighet till närmaste mack, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden till Ekot.
Tar Adblue slut blir var tionde personbil i Sverige stående och alla lastbilar och många bussar kan inte köra. Även många traktorer i jordbruket blir omöjliga att använda. Bil Sweden har haft möten med regeringen för att förbereda vad som händer vid en akut brist. En möjlig lösning skulle kunna vara att tillfälligt låsa upp motorernas mjukvara så att de går att köra utan Adblue.
– Man måste in till serviceverkstäder och det är stora volymer av fordon. Det kräver en enorm logistik och planering för att göra det, säger Bil Swedens Mattias Bergman.
Det blir enorma konskevenser för Sverige om alla lastbilar, bussar och var tionde personbil blir stående. Det saknas helt krislager för att hantera en brist.
– Sverige har ju bestämt att vi inte ska ha några beredskapslager, det finns nu inga drivmedelslager på förnybara bränslen utan det som finns är det som finns i försörjningskedjan, säger Jan-Olof Olsson vid enheten för Försörjningberedskap på MSB till SVT.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter