Så kraschade Volvos dröm om superteknik

Det var framtiden och skulle minska allvarliga olyckor hos Volvobilar med 20 procent. Men så kom chockbeskedet att Volvo omedelbart avslutar samarbetet. Nu riskerar Lidar-tillverkaren Luminar konkurs.
– En fullständig kollaps. Folk har förlorat 99,9 procent av sin investering, säger “Electric Viking”.

Volvos stora tekniksatsning skulle ge nya elbilar ett försprång i säkerhet. En lasersensor monterad som en hög puckel på taket, byggd för att se vägen i detalj även i mörker, snö och utan vägmarkeringar. Enligt Volvo skulle risken för allvarliga olyckor minska med 20 procent. Men för en kort tid sedan kom kallduschen: leverantören Luminar håller på att falla samman och Volvo slänger ut hela systemet.
– Det är en av de mest dramatiska kollapserna i branschen, säger Youtubern Electric Viking som egentligen heter Sam Evans.

Det började som ett prestigeprojekt. När Volvo lanserade EX90 och ES90 var lidar-tekniken tänkt att bli nästa stora säkerhetssteg för Volvo. Volvos teknikfond satsade miljoner som delägare i Luminar. Men problemen hopade sig, förseningarna slog hårt och i höstas bekräftade Volvo att sensorn tas bort helt och hållet.
–  Volvo Cars har beslutat att ta bort lidarsensorn från sina EX90- och ES90 bilar samt avsluta sitt samarbete med leverantören Luminar, skrev Volvo Cars i ett mejl till Carup.

Enligt Volvo skulle allvarliga olyckor minska med 20 procent tack vare Luminars Lidar-sensor och ny kärndator. Nu är sensorn helt borttagen från deras bilar.

Samtidigt rasar Luminar handlöst på börsen. Sam Evans är en australiensisk teknikprofil och har en populär Youtube-kanal som fokuserar på elbilar och ny teknik. Under namnet “Electric Viking” beskriver han Luminar som ett historiskt haveri:
– Deras aktiekurs har kraschat och jag menar fullständigt kollapsat. Vi pratar miljarder och miljarder som försvunnit.

Luminar har gått från motsvarande 600 dollar till under 1 dollar och nu riskerar företaget konkurs. När Volvo hoppade av var det sista stora stödet borta. I en officiell anmälan i USA bekräftar Luminar att Volvo avvecklar lidar i EX90, ES90 och även Polestar 3. Sensorerna blir inte ens tillval från 2026.
– Det är ett direkt resultat av att Luminar inte har uppfyllt sina avtalsenliga skyldigheter gentemot Volvo, bekräftade Volvo Cars för Carup i ett mejl. 

Luminar som tillverkar Lidar har rasat på börsen. Nu fruktar många att bolaget ska gå i konkurs.

Electric Viking går samtidigt in på det faktum att Luminar nu försöker stämma Volvo. Men han menar att chanserna är obefintliga:
– Jag förstår inte vad Luminar ens stämmer för. Det låter som att de redan medger nederlag.

I flera år har lidar skrivits upp som den avgörande pusselbiten för självkörning. Företag, experter och techprofiler har hävdat att kameror aldrig kan ersätta laser. Electric Viking säger att han blivit överöst av argument om att “Volvos system är säkrare just tack vare lidar”.
– Du kan inte berätta i flera år att du ligger före alla eftersom du har lidar – och sedan kasta ut det och låtsas som ingenting.

En del kritiker menar att bortfallet innebär upp till 20 procent sämre förmåga att upptäcka hinder och detaljer i vägmiljön. Särskilt i snöfall, kraftigt regn och mörker är miljöer där Volvo själva tidigare hyllat lidar som överlägset. Volvo håller dock inte med. Företaget hävdar att bilarna fortfarande klarar avancerade säkerhetssystem med hjälp av kameror, radar och den nya kraftfulla datorplattformen.

Carup skrev tidigare hur supertekniken Volvo utvecklade kunde läsa av vägen i 3D, upptäcka gupp och avgöra om bilen var på väg att lämna asfalten. Men systemet strulade och blev aldrig godkänt för trafik. I den patentsökta lösningen skulle lidar mäta höjdskillnader i vägbanan i realtid. Sensorn satt högt upp på bilen och scannade vägkanten för att läsa av även osynliga markeringar.

Figurerna visar hur lidar kan mäta och räkna ut hur vägen lutar eller har backar med hjälp av sensorer.

Men problemen var omfattande. Internt beskrev tekniker att systemet kort sagt inte gick att få stabilt. När Volvo stoppade tekniken uppgav man komponentbrist. Dokument i USA visade senare att beslutet handlade om något helt annat – att ta bort systemet permanent. Volvo är samtidigt inte ensamma i att hoppa av tåget.

Xpeng har redan hoppat av Lidar. Tesla har aldrig använt det och Musk har dömt ut tekniken. Nu menar Electric Viking att en trend har cementerats samtidigt som han lyfter farhågorna:
– Det verkar som att biltillverkare rör sig bort från lidar. Utan lidar kan bilar få problem i snöstormar eller extremt regn. Men sådana väder är sällsynta.

Volvo EX90:s lidarsensor. Nu är taket utbytt mot ett helt platt tak.

Volvo säger sig kunna leverera hög säkerhet även utan lidar. Men beslutet innebär att en teknik som presenterats som framtiden nu är borta innan den ens hann komma ut på vägen. Luminar kan stå inför konkurs. Volvo gör om sina elbilar. Och en av branschens mest omtalade säkerhetssatsningar försvinner innan den nått kunderna.

Volvos dröm om superteknik skulle förändra framtidens bilsäkerhet. I stället blev det ett av de mest kostsamma teknikrasen vi sett i modern bilhistoria. Electric Viking sammanfattar dramat på sitt sätt:
– Människor har förlorat 99,9 procent av sina investeringar. Det här är en kollaps utan motstycke.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt