Så rostig är en Tesla efter 5-6 år

Efter fem-sex år börjar Tesla Model 3 drabbas av rejäl rost. Experter hittar angrepp på helt oväntade ställen.
– Tesla Model 3 rostar på sätt som vi inte är vana vid, säger rostexperten Matti Funderud.

Den som tittar på en lite äldre begagnad Tesla Model 3 bör beakta att bilarna kan rosta. Under det släta underredet kan det gömma sig rost på platser där mekaniker inte brukar titta. Stora delar av underredet är inplastat och det kan vara besvärligt att ta loss allt för att undersöka bilen. Flera experter varnar för att problemen kan bli både dyrare och farligare än många tror.

Problemen börjar ofta där få bilägare ens vet att det finns något att kontrollera. Salt och fukt kan tränga in i tröskelkanalerna och nå bultarna som håller fast batteriet. De 16 bultarna är inte bara utsatta utan de rostar snabbt. När gängorna ger upp blir det svårt att få loss batteriet, något som krävs vid flera reparationer. Ett jobb som normalt tar timmar kan förvandlas till en dyr maratonoperation. Dessutom rostar bromsrör och jordpunkter. 

Matti Funderud som är en av Nordens mest erfarna rostexperter varnade tidigt för att Model 3 beter sig annorlunda. Funderud menar att ursprunget spelar in. Bilen är utvecklad i Kalifornien där vägsalt och vinterväglag inte är vardag. Han säger att Model 3 rostar mer och på fler ställen än Model Y, även om det krävs flera år för att få hela bilden.
– Tesla Model 3 rostar på mycket märkliga platser, sa han.

Samtidigt sitter bromsrören inplastade på ett sätt som gör att rosten inte syns vid besiktning. Besiktningspersonalen tar inte bort skydden eftersom det skulle förlänga tiden för varje besiktning. Resultatet blir att allvarliga angrepp kan fortsätta utan att någon märker det. För byte av vissa bromsrör kan hela batteriet behöva tas bort för att komma åt. Även under motorhuven har flera Model 3 fått rost på jordpunkter och kablar. Det är heller inte ovanligt att skärm- och tröskelkanter blir blästrade av grussprut och börjar rosta.

Rost på en Tesla Model 3. I vänstra bilden ser vi muttrar till hjulupphängningar som rostar och i högra bilden rostiga bromsrör.

Rostproblemen har också lett till konflikter. En svensk Model 3-ägare fick sin baklucka omlackerad två gånger när rosten kom tillbaka. När skadan dök upp tredje gången hävdade Tesla plötsligt att ägaren måste ha stängt luckan för hårt. ARN slog fast att felet var återkommande och att Tesla borde ta kostnaden. Men elbilstillverkaren ville inte följa beslutet.

Tyska besiktningen TÜV, som nyligen placerade Tesla sist och näst sist i klassen 2–3 år gamla bilar. När det gäller 5 år gamla bilar kom Tesla Model 3 näst sist, före BMW 5-serie. För Tesla handlade det framför allt handlade det om brister i upphängning, bromsar och belysning . Och nu kommer ett nytt svenskt fall kopplat till rost på Tesla Model 3.

Vi Bilägare har långtestat en fem år gammal Model 3 med drygt 14 000 mil på mätaren. Bilen går bra och upplevs fräsch fram tills man tittar närmare. Skärmarna har släppt lack längs kanterna och trösklarna är angripna. En offert på att åtgärda skärmarna landade på 24 000 kronor men tidningen avvaktade. Ett år senare är angreppen så stora att reparation är ofrånkomlig.

För den som är spekulant på en beganad Tesla Model 3 är det värt att ha i åtanke att bilen kan rosta och det kan löna sig att kontrollera bilen före köp. Den första Teslan som såldes i Sverige, Model S, är till stora delar tillverkad i aluminium och har inte samma problem.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt