Leasingföretag varnar för Kia. Litet misstag kan göra så att garantin går upp i rök.
– Kunden får ett avdrag på i storleksordningen 25-30 000 kr på inköpspriset från begagnathandlaren om garantin är borta, skriver en person i leasingbranschen.
Personen har hört av sig till Carup för att varna ovetande bilägare. Om man missar servicen med ett fåtal mil eller dagar över gränsen kan nybilsgarantin på sju år sluta att gälla. Fel som inte är servicerelaterade täcks dock alltid av garanti, enligt Kia.
– Det här är ju inte unikt för Kia, alla tillverkare har ett leasingavtal med tydliga villkor, och du eller bolaget får gärna återkomma till mig om ärendet med en dag försenad service, så kan vi kolla upp det, säger David Lilja, presschef på Kia i Sverige.
Men uppgiftslämnaren vill vara anonym. Hen hoppas upplysa och varna alla leasingtagare. Man ska vara försiktig. Enligt leasingbolaget har Kia än mer bokstavlig tolkning av servicegränserna än de flesta andra bilmärken.
– Det framgår tydligt i villkoren för Kias generösa sjuåriga nybilsgaranti samt i leasingavtalet vad som gäller för serviceansvaret, vilket alla kunder undertecknar. Information om rutiner kring bland annat serviceintervallet finns i den underhålls- och återlämningsguide som kunden får av återförsäljaren i samband med leverans och till leasingbolag, säger David Lilja.

Man måste vara mycket uppmärksam med tiden för service. Annars riskerar bilen att tappa värdet när garantin inte längre gäller.
– Den senaste tiden har vi blivit uppmärksammade på, från de begagnathandlare vi jobbar med, att med en Kia är det otroligt viktigt att serva bilen inom det tids-/milintervall som finns annars gäller inte längre sjuårs garantin, skriver hen från leasingföretaget.
En Kia varnar automatiskt när det börjar närma sig service. Men då kan det bara vara ett par hundra mil kvar och samtidigt måste man ibland vänta på en tid hos verkstaden.
– Detta är i sig inget konstigt att serva bilen i tid men detta drar KIA så långt att en mil över gränsen räcker för att garantin ska falla. Inget som de går ut med heller och meddelar om, skriver en person från leasingfirman.
Kunden har ansvar att hålla koll på vad som gäller. Samtidigt görs bedömningar från fall till fall. Det menar Kia i sitt svar.
– Kring garantin gäller att har bilen underhållits enligt serviceprogrammet och inom bilens serviceintervall, så har bilen garanti. Har någon eller några service utförts utanför angivet intervall, så kommer en bedömning att göras från fall till fall huruvida ett fel har orsakats av bristande underhåll, svarar David Lilja.
Leasingföretaget vrider problemet så att det kommer i ett annat ljus. Saker och ting kan verka enkla i teorin. Men när det kommer till verkligheten blir det knepigare.
– Jag har hört från förare att bilen varnar för service mellan 150-300 mil innan den ska servas. Beroende på hur långt en förare kör kan detta då komma väldigt nära i tid. Att sedan hitta en ledig tid för service, ja det blir inte lätt, berättar hen på leasingföretaget.
Människor är inte perfekta och måste kunna få lite felmarginal utan att det ska bli ödesdigra konsekvenser, enligt leasingfirman.
– Känns dåligt av Kia att skylta med sju års garanti och sedan ”göra allt” för att kunderna ska missa detta bara för att kunna härleda eventuella framtida maskinfel till att bilen ej har servats enligt plan och detta kan då ha påverkat, säger hen från leasingfirman.
Hos Kia försvarar man sig. Enligt dem är det inget problem.
– Kia har tydliga avtalsskrivningar och rutiner för våra återförsäljares sälj- och servicepersonal. Kunden får allt dokumenterat samt muntlig information. Serviceintervallet framgår även i serviceboken, säger David Lilja.
Ett exempel från verkligheten
Leasingfirman har stött på flera exempel. Nu senast har man en kund som råkade riktigt illa ut.
– Jag har ett faktiskt exempel på en kund som servat sin bil hos auktoriserad verkstad vid två tillfällen. Miltalen var då 31 838 km samt 62 274 km. Han fick inte på telefon information om vikten av att komma in och serva i tid utan mer en fråga ”vi har tid xx, vill du komma då eller vill du komma senare, säger hen från leasingfirman.
Kia menar att det handlar om missuppfattningar.
– Det verkar finnas en del missuppfattningar kring garantier och övermil bland bilägare, och något förvånande även bland leasingbolag om man får tro Carup:s uppgiftslämnare, säger David Lilja.
Leasingföretaget gör sitt bästa för att informera sina kunder. Man får inte missa servicetiden. Då kan det sluta med näbben i brevlådan.
– Vi har nu så klart meddelat alla våra kunder som kör Kia om vikten av att sköta detta och uppmanat alla som är osäkra att kontakta Kia för att höra när de som senast måste man in med bilen och serva den, skriver hen från leasingföretaget, skriver hen från leasingföretaget.
Hos Kia vill man veta vem som klagat. Men leasingöretaget vill vara anonyma.
– Det här är ju inte unikt för Kia, alla tillverkare har ett leasingavtal med tydliga villkor, och du eller bolaget får gärna återkomma till mig om ärendet med en dag försenad service, så kan vi kolla upp det, säger David Lilja.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















