Nya mätningar hos Bilprovningen kommer ge chockresultat. De avslöjar att 50 000 svenska dieselbilar kan få körförbud – per år.
– Det finns ingen anledning att vänta på det här längre, säger Per-Anders Blommefors på Bilprovningen till Aftonbladet.
Sverige kan stå inför en av de största förändringarna i bilbesiktningen sedan 1970-talet. Något som kan få stora konsekvenser till ägare av äldre dieselbilar. Bilprovningen har redan börjat testa nya partikelmätare. Om reglerna skärps enligt branschens önskemål riskerar upp till 50 000 dieselbilar att få körförbud direkt. Trycket på Transportstyrelsen har ökat kraftigt samtidigt som myndigheten själva varnar för att bilägare kan få oväntade jättekostnader om den införs nu.
Bakgrunden är att Tyskland, Belgien, Nederländerna och Schweiz redan infört den nya tekniken som mäter hur många ultrafina partiklar som släpps ut ur avgasröret. Resultatet har varit omedelbart. I Belgien har upp till 17 procent av dieselbilarna underkänts.
– Att bara två promille får underkänt i Sverige är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön, säger Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen till Carup.
LÄS MER: Dieselbilarna med störst risk att få körförbud

För att få fram egna siffror har Bilprovningen nu startat ett stort pilotprojekt där man mäter alla dieselbilar som rullar in på utvalda stationer i landet. Företagets egna beräkningar pekar på att 10 000–12 000 dieselbilar varje år skulle underkännas hos just dem som står för en fjärdedel av marknaden.
– Så omräknat blir det totalt 40 000 till 50 000 bilar i Sverige som inte skulle få godkänt på besiktningen om vi mätte partikelhalterna i dag, säger Per-Anders Blommefors till Aftonbladet.
Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson har tidigare varnat för att Sverige har en äldre fordonsflotta och att det därmed kan vara betydligt fler bilar än så som berörs:
– I Belgien har vi siffror på en ökning till 17 procent underkända fordon vid besiktningen. Men i Sverige är fordonsflottan ännu äldre och körts fler mil. Då finns det risk att det blir ännu högre här.

Samtidigt pågår ett EU-arbete med att ta fram gemensamma regler. När dessa träder i kraft måste alla medlemsländer införa samma typ av partikelkontroll. Transportstyrelsen har redan varnat för att hundratusentals bilar kan påverkas på sikt och att vissa äldre bilar ”svårligen kan åtgärdas annat än genom motorbyte”.
Besiktningsbranschen pressar på av helt andra skäl. I tidigare uttalanden har Bilprovningen lyft att 1 400 svenskar varje år dör i förtid av trafikrelaterade luftföroreningar.
– Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera, säger Tord Fornander.
Transportstyrelsen varnar samtidigt för stora kostnader för bilägare och vill att införandet sker långsammare och mer kontrollerat. Men pilotprojektet är redan igång, och allt pekar på att reglerna kommer skärpas. Frågan är bara när. När Sverige väl följer EU:s standard kan det bli ett tvärstopp för stora delar av landets äldre dieselflotta.
– Vi är positiva till en partikelmätning av dieseldrivna fordon. Men det föreslagna gränsvärdet 250.000 partiklar är hämtat från Tysk lagstiftning för EURO 6, vilket antagligen är rimligt, men ska i direktivets förslag tillämpas även för EURO 5. Nederländerna och Belgien har redan gjort partikelmätning av EURO 5 men då med gränsvärdet 1.000.000 partiklar, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen till Carup.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















