Mekanikern: Saab hade lösningen i decennier

Med Saab-teknik skulle släckta bakljus inte vara ett problem. Erfaren mekaniker hyllar svenska bilmärket som var före sin tid – även på belysning.
– Jag förstår honom, men det går inte på moderna bilar, svarar Saabexperten Oskar Persson på Mannes Bilservice i Sölvesborg.

EU tvärvänder och förbjuder släckta bakljus under dagtid. Förändringen är plötsligt och lite märklig. I flera år har de predikat att man ska köra så nedsläckt som möjligt. Allt för att spara energi.
– Forskning visar att trafiken blir säkrare med tända bakljus. Chansen att andra trafikanter ser dig blir betydligt större, säger Björn Lidestam, forskare på Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI).

Han är den som gjort forskningen som ligger till grund för förslaget. Det hyllas av en erfaren Saabmekaniker. Lars Göran är Carupläsare och har skruvat med Saabar under 25 år. Han talar varmt om det svenska bilmärkets teknik.
– Äntligen ett vettigt lagförslag varför inte införa halvljus och bakljus som tänds på samtliga fordon så fort de startades, så som det var med Saab, säger Lars Göran.

Björn Lidestam är den som gjort forskningen som visar varför bakljusen alltid bör vara tända.

Yngre kollegan svarar

Därför vänder vi frågan till Mannes Bilservice i Sölvesborg. Där arbetar man parallellt med nya bilar och att hålla liv i de kvarlevande Saabarna.
– Jag förstår honom. Men det är inte så med moderna bilar. Det är databoxar som programmeras, säger Oskar Persson Saabexpert på Mannes Bilservice i Sölvesborg.

Lars-Göran ger sig inte. Det borde inte vara så svårt att införa ljusrelä igen. Om människan kan skicka farkoster till solsystemets yttersta punkt. Då borde man kunna bygga strålkastare som fungerar.
– Så hade Saab det i decennier. Man kunde stänga av bilen med helljuset på och när den startade var det halvljus. Bort med strömbrytarna och sätt dit ett ljusrelä, säger Lars Göran.

Det argumentet biter även på Mannes Bilservice. Om man tänker efter är Klas Görans inlägg i debatten inte så dumt. Det händer att gammal kunskap fortfarande är bra kunskap.
– Eller jo, det går väl. Men det är de som programmerar som bestämmer, säger Oskar Persson.
Det svaret passar Lars-Göran väl.
– Ja, hur svårt kan det vara, säger han.

Det är just kärleken till innovationer som förenar Saabbvänner över hela världen. Den sträcker sig mellan kontinenter och struntar i generationsklyftor.
– Det är just det som är Saab. Man var alltid först med alla innovationer, det är sann ingenjörskonst, säger Oskar Persson.

Listan över Saabs innovationer från vagga till grav:

1947 – Saab 92 introduceras
Den kom aerodynamiskt utformad och har blivit en stillbild. Inte minst med sin tvärmonterad motor och framhjulsdrift. Ett koncept som nästan samtliga biltillverkare sedan anammat.

1962 – Säkerhetsbälte som standardutrustning
Saab gick i täten för säkerhetsutvecklingen.

1963 – Dubbla diagonal delade bromssystem
Bromsystem med två kretsar, gjorde så att bromsarna fungerade även om en krets gick sönder.

1969 – Ljusautomatik, en viktig säkerhetsdetalj
Det här var en stor revolution. Med tända halvljus bak och fram under dagtid tog Saab trafiken in i 1970-talet. Samtidigt samlade de tändningslås, växelspak och handbroms vid mittkonsolen för att minska olyckor.

1971 – Strålkastartorkare & spolare
Regn och smuts försämras ljuskvaliteten. Därför införde Saab ett system som rengjorde dem.

1971 – Kraftabsorberande, självreparerande stötfångare
Med en självreparerande stötfångare klarar bilen att krocka i upp till 8 km/h utan att karossen behöver repareras.

1972 – Eluppvärmda säten
Den här uppfinningen var välkommen i kalla länder, allra helst om vintern.

1972 – Sidokrockskydd med sidbalkar
Saab var först med att placera förstärkta skyddsbalkar i dörrarna för att ge bättre sidokrockskydd.

1976 – Lambda-sond och trevägskatalysator
Saab var en av de första biltillverkarna som mötte de allt hårdare miljökraven genom att installera Lambda-sond och trevägskatalysator.

1976 – Turbo
Det här slog ner som en atombomb i bilvärlden. Saab var först med att utveckla en turbomotor som var pålitlig och hållbar nog för att användas i dagligt bruk. Bilindustrin skulle aldrig bli lik.

1978 – Deformerbar rattstång
Styrstången i en Saab är konstruerad för att minimera intrång i kupén vid en frontalkollision.

1978 – Elektrostatiskt kupéluftfilter
Den renade luften och gjorde livet lättare, inte minst för allergiker.
Ett elektrostatiskt kupéluftfilter rensar inkommande kupéluft från partiklar ner till 0,0004 mm. Viktigt inte minst för allergiker.

1980 – Automatic Performance Control (APC).
Funktionen reglerar turboaggregatets laddtryck och medger att motorn kan gå effektivt även på lågoktanig bensin.

1981 – Vidvinkel i ytterbackspeglar
Den minimerar den döda vinkeln.

1982 – Asbestfria bromsbelägg
Saab var sannolikt först med att använda de asbestfria material i bromsbeläggen.

1985 – Direct Ignition (DI)
Systemet ger bättre förbränning och säkrare kallstarter eftersom varje tändstift har en egen tändspole för att minimera förluster.

1991 – Trionic, Saabs egna motorsystem introduceras
Det är ett av världens mest avancerade och sköter alla viktiga funktioner i förbränningsprocessen.

1991 – Lättrycksturbo
Med lättrycksturbon införde Saab turbotekniken även i bilar som inte var uttalat sportiga. Det gav optimerade köregenskaper och förbättrad omkörningskapacitet.

1991 – Freonfri luftkonditionering
Saab var en av det första att införa alternativa kylmedel som standard.

1993 – Saab Safeseat
Ett säkerhetskoncept som innebär att alla säkerhetsdetaljer inuti bilen ska samverka för att ge bästa möjliga skydd.

1995 – Saab ecopower
Ecopowerkonceptet innebär kraftfulla och miljövänliga motorer.

1997 – Active Head Restraint (SAHR)
Saab var först i världen med att införa ett aktivt nackskydd som skyddar mot pisksnärtskador.

1997 – Electronic Brake force Distribution (EBD)
Ett system som automatiskt fördelar bromsverkan optimalt mellan fram- och bakhjul.

1997 – Ventilerade stolar.
Saab 9-5 var den första personbilen i världen som kunde levereras med ventilerade säten.

2000 – Saab Variable Compression
Motorn kunde anpassas efter olika väg- och körförhållanden.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt