Världens mest sålda bil – så sändes den i graven

Den var världens mest sålda bil och en gång symbolen för allt en vanlig bil skulle vara. Men succén blev också början på slutet. Det här är historien om hur Ford Focus till slut grävde sin egen grav.

När Ford lanserade Focus 1998 var det en revolution i småbilssegmentet. Den ersatte den trötta Escort och bjöd på något helt nytt. Pigga köregenskaper, skarpa linjer och en känsla av kvalitet till ett rimligt pris. Den hyllades över hela världen, utsågs till ”Årets bil” både i Europa och USA och blev snabbt en favorit bland både unga familjer och pendlare. 

Under 2000-talet var Ford Focus världens mest sålda bilmodell flera år i rad. Ett rekord som placerade den före både Toyota Corolla och Volkswagen Golf. Men där börjar också berättelsen om hur en av bilvärldens största framgångar till slut tappade fotfästet. För trots sin popularitet halkade Focus sakta efter när bilmarknaden förändrades.

Ford Focus 1998-2001.

I Sverige kom Ford Focus hösten 1998 och blev snabbt en storsäljare. Den byggdes i fyra generationer fram till 2025. Från den pigga och prisvärda första modellen till de senare versionerna med sportiga ST- och RS-varianter. Under 27 år såldes tiotusentals exemplar i landet. Focus har vunnit flera utmärkelser, senast 2019 hamnade den på fjärde plats när årets bils skulle koras. Idag är den fortfarande den 15:e vanligaste personbilen på våra vägar. Men försäljningen har rasat även här.

Kunderna valde allt oftare suvar när vi kom in på 2010-talet. Bilar som Ford Kuga, Nissan Qashqai och Volvo XC40 tog över de kunder som tidigare köpte Focus. Samtidigt blev elbilar snabbt framtiden och Ford låg steget efter på den fronten. Koncernen bestämde sig för att satsa stort på elbilar för att försöka komma ikapp. De slutade satsa på sina storsäljare som Focus och Mondeo.

De valde att istället utveckla eldrivna modeller som Mustang Mach-E, Capri Explorer EV och F-150 Lightning i stället för att förnya sina traditionella bensin- och dieselbilar. Men elbilarna floppade. Beslutet blev en katastrof i Europa. Medan konkurrenterna stärkte sina elbilsprogram tappade Ford snabbt marknadsandelar. Flera klassiska Ford-modeller som Mondeo, Fiesta och nu Focus har helt försvunnit ut från bilhallarna. Samtidigt har konkurrenterna ändå lyckats hålla liv i storsäljare som Volkswagen Golf och Toyota Corolla.

Det som tidigare varit styrkan, att erbjuda mycket bil för pengarna, blev plötsligt en svaghet för Ford. Marginalerna i segmentet för mindre bilar krympte kraftigt och det blev svårt att tjäna pengar på bilar som Focus. Produktionen i Saarlouis blev allt dyrare, samtidigt som Fords europeiska försäljning minskade. Fabriken i tyska Saarlouis som öppnade redan 1970 blev till slut en symbol för det som gått förlorat.

Ford Focus ST 2005-2007.

Under pandemin minskade volymerna ytterligare och när Ford beslutade att framtidens elbilar skulle byggas i Köln och inte i Saarlouis var ödet beseglat.
– Det här är slutet på ett kapitel som ingen av oss egentligen ville se, skrev fabriksledningen och fackklubben i ett gemensamt brev till de anställda.

Ford har antytt att Focus-namnet kan återkomma i framtiden, kanske som en elbil. Men i dag finns inga konkreta planer. Efter över 27 års produktion har Focus gått i graven. En bil som en gång symboliserade körglädje, pålitlighet och enkelhet – men som till slut förlorade kampen mot nya tider. Ford valde att satsa på andra modeller – och glömde bort sin populära trotjänare som tog Europa och världen med storm. 

När lamporna nu slocknat i Saarlouis försvinner inte bara en bilmodell. Det är slutet för en hel era. En gång var den världens mest sålda bil. Den byggdes i miljontals exemplar och rullade på vägar i nästan varje land. Bara i Sverige finns fortfarande över 77 000 Ford Focus kvar i trafik. Men nu är sagan över. Den sista bilen har lämnat fabriken i Saarlouis i Tyskland och portarna har stängts för gott. 

De sista bilarna började rulla ut från fabriken i Saarlouis i slutet av september. Just nu pågår nedmontering av övriga fabriken.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt