Nya EU-regler för bromsar stoppar nya bilar. Nu måste biltillverkare bygga om dem i panik.
– Det finns för många dåliga bromsbelägg på marknaden, säger Stefan Olsson, expert på BSR i Växjö.
Snart börjar Euro 7 att gälla. Det innebär nya striktare regler för utsläpp från bilar och fordon. Det gäller inte bara avgaser. Redan om ett år träder reglerna i kraft.
– Med Euro 7 handlar det inte så mycket om utsläpp från avgasrör längre. Istället är det partiklar som kommer från bromsarna och däcken, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.
Marknaden är översköljd av billiga bromsbelägg. Med Euro 7 kommer det en upprensning. Enligt BSR:s expert är det uppfriskande.
– Det innebär kanske inte så mycket för oss på kort sikt men vi välkomnar att man nu börjar ta tag i det här med bromsdamm. Det finns alldeles för mycket dåliga belägg på marknaden, säger Stefan Olsson, expert på BSR.

EU jagar utsläpp. Forskning visar på att partiklar från däck och bromsar gör oss sjuka och smutsar ner miljön.
– Euro 7 innebär gränser för hur mycket partiklar bromssystem får släppa ut, eftersom bromsdamm i dag står för en stor del av trafikens utsläpp, säger Stefan Olsson.
Hårda krav
Kraven är hårda. Enligt franska tester klarar inte 60 procent av biltillverkarna att bygga bromsar som håller måttet.
– Man har kommit fram till en given testmetod och sätter ett gränsvärde på mängden partiklar som får frigöras. Om det innebär att biltillverkarna måste designa om konstruktionen får de göra det.
Om drygt ett år träder de här nya reglerna i kraft. Då får inte bilar säljas med teknik som inte håller måttet. Sedan kommer kraven att bli strängare med åren.
– Från 2027 måste nya bilar klara max sju milligram partiklar per kilometer, och kraven skärps ytterligare fram mot 2030, säger Stefan Olsson.
Industrin står inför en stor utmaning. Det kommer att bli en tävling om vilka som kan anpassa sig efter de nya förutsättningarna. Om man inte klarar det hotas man av att slås ut.
– Det här innebär en total omställning av bromstekniken, nya belägg, keramiska skivor och till och med inkapslade bromsar med filter är på väg in, säger Stefan Olsson.
BSR i Växjö är redan på banan. De har utvecklat bromsar som klarar de nya kraven.
– Vi på BSR är redan redo för den nya eran. Våra EBC-bromsbelägg, som finns att köpa redan nu, är helt fria från koppar, bly, nickel och andra tungmetaller och uppfyller i praktiken de kommande Euro 7 kraven redan i dag, avslutar Stefan Olsson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















