Världens första motorväg för trådlös laddning av elfordon har byggts och testas nu. Sverige skrotade sin satsning. Men resultaten från Frankrike är lovande – men visar samtidigt på utmaningar.
Trafikverket i Sverige hade för några år sedan bestämt sig för att bygga världens första motorväg med trådlös laddning av elfordon. Två mil på E20 mellan Hallsberg och Örebro skulle byggas där lastbilar och bussar skulle kunna laddas på en trådlös laddningsremsa. Men redan 2024 las projektet på is och i februari i år skrotades det helt av regeringen. Tidigare har en elektrisk väg testats vid Arlanda, men den är skrotad och elslingorna rivits bort ur marken.
– I februari 2025 beslutade den svenska regeringen att Sveriges första permanenta elväg skulle tas bort från den nationella planen för transportinfrastruktur. I praktiken innebär det att Trafikverket inte längre har i uppdrag att bygga elvägen på E20 mellan Hallsberg och Örebro, pilotprojektet saknar finansiering och avslutas därför, skriver Trafikverket.
Men nu har världens första elmotorväg byggts och börjat testas – i Frankrike. Fransmännen vågade satsa när svenska politiker fegade ur. Nu har ett segment av motorvägen A10 sydväst om Paris byggts om till elektrisk motorväg. Idén innebär att lastbilar och elbilar kan köra in i ett laddningsfält och ladda batterierna medan de kör. Då elimineras de sista nackdelarna med elbilar och de blir på alla sätt och vis överlägsna bilar med förbränningsmotor.
Men det finns utmaningar med tekniken. Trådlös laddning innebär stora energiförluster. Den som laddar sin telefon på en laddningsplatta har säkert märkt att mycket av energin går förlorad i värme och att laddningen inte går lika snabbt som med en sladd. För en elbil kan de förlusterna bli betydande.
Bakom det franska försöket står israeliska företaget Electreon. De har tidigare testat tekniken på en sträcka på 1,6 km på Gotland för att ladda elbussar som körde till Visby flygplats. Nu har Electreon implementerat samma teknik på en 1,5 km lång sträcka av en hårt trafikerad fransk motorväg.
Den trådlösa laddningen i vägen kan ge en maximal laddeffekt på 300 kW, men genomsnittet är 200 kW under goda väderförhållanden. Om det regnar eller är frost är dock effekten begränsad av säkerhetsskäl. Till en början är det ett fåtal elbussar och lastbilar som kommer att kunna laddas. Men enligt Electreon visar projektet redan att det finns potential att elektriska fordon kan laddas på motorvägar utan onödiga laddstopp som sinkar framfarten. Det skulle också innebära att lastbilar och elbilar kan ha mindre och lättare batterier när man inte behöver tänka på laddstoppen.
Men att förverkliga trådlös laddning i stor skala skulle bli ett enormt projekt. På teststräckan på 1,6 km hinner en elektrisk lastbil bara ladda ett par kWh. Dessutom är energiförlusterna betydande. Kanske var det därför svenska regeringen bestämde sig för att skrota testet på E20. Det återstår att se om visionen om elektriska motorvägar går att förverkliga utan orimliga kostnader – eller om större batterier är en mer rationell lösning.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.















