Audi Concept C ger en första glimt av Audis nya sportbil för 2027. Nu har den för första gången provkörts av en tidning på de slingriga vägarna i Dolomiterna.
– En verklig kontrast mot de flesta nuvarande elbilar, skriver Autocar.
Audi Concept C är en tvåsitsig elbil som planeras bli produktionsmodell 2027. Brittiska Autocar har fått möjlighet att köra prototypen på slingriga bergsvägar i Dolomiterna och berättar nu hur Audis framtid faktiskt känns att köra ute på vägarna. Det är en modern eldriven arvtagare till Audi TT.
– Accelerationen är snabb men linjär: den där omedelbara elbilskicken när gasen trycks ner finns där, men den är mindre ryckig jämfört med många andra elbilar, skriver Autocar.
Bilen drivs på bakhjulen med en ensam elmotor. Batterierna är placerade bakom föraren, framför bakaxeln, vilket enligt Audi ger låg tyngdpunkt och bättre viktfördelning.
– Sittpositionen är låg och målinriktad, en verklig kontrast mot de flesta nuvarande elbilar som använder ett ‘skateboard’-chassi med batterierna i golvet, noterar Autocar.

Interiören är minimalistisk och tekniken “gömd” för att behålla enkelheten. Dörrarna öppnas med en knapp och pekskärmen är infälld under instrumentpanelen när bilen inte används, men roterar fram när startknappen trycks.
På de slingriga vägarna visar bilen enligt Autocar stabil acceleration och kurvtagning.
– Styrningen är tung men responsiv. Bilen reagerar direkt på gaspådrag och är lätt att placera i kurvor, skriver Autocar.



Chassit är utvecklat specifikt för prototypen och ska hantera vägskavanker och ojämnheter på ett kontrollerat sätt. Även om den låga markfrigången gör att stötar märks tydligare än hos högre elbilar. Ljudet från elmotor används i prototypen, medan produktionsmodellen kan få artificiellt motorljud.
Autocar konstaterar att Concept C med sin låga konstruktion och kompakta storlek ger bilen en dynamisk och balanserad känsla som skiljer den från många nuvarande prestanda-elbilar. De skriver också att med viss finjustering inför produktionsversionen 2027 kan bilen bli en intressant modell att köra.

LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.