Trots alla krisrubriker och uppsägningar. Volkswagen-koncernen lyckades öka sina leveranser av elbilar med 42 procent hittills i år. Totalt ökar de med en procent. Ändå är läget tufft.
Volkswagen brottas mot en tuff ekonomi och de olika bilmärkena inom koncernen har sagt upp 10 000-tals anställda och vinstvarnat. Det kan tyckas motsägelsefullt när försäljningen ökar. Under de första nio månaderna levererade de 6,6 miljoner bilar runt om i världen, en ökning med en procent. Ökningen sker främst i Europa och Sydamerika.
– Volkswagen-koncernen har under de första nio månaderna ökat de globala leveranser något. Vi drar nytta av det fortsatt positiva momentum som genererats av den breda produktoffensiven med totalt 60 nya modeller från våra starka varumärken i år och förra året, säger Marco Schubert, medlem i koncernens utökade verkställande kommitté för försäljning.

På de tidigare så lönsamma marknaderna i Kina och USA går det dock sämre. I Kina tappade koncernens märken fyra procent och befinner sig under stark prispress. I Nordamerika är tappet åtta procent och där pressas de även av de nya importtullarna på 15 procent. Det är främst lyxiga premiummodeller från Porsche och Audi som tappar i Kina, vilket sätter ekonomin under stark press. Volkswagen-koncernen importerar de flesta bilar de säljer i USA och tullarna innebär också en stor kostnad.
Volkswagen-koncernen säljer betydligt fler elbilar än tidigare. Vilket ironiskt nog ger sämre lönsamhet, då en elbil ännu så länge är mindre lönsam för företaget än en bil med förbränningsmotor. Under de första nio månaderna ökade leveranserna av elbilar med 42 procent. De levererade 717 500 elbilar. De största ökningarna skedde i Europa (+78 procent) och USA (+85 procent). Men den starka konkurrensen i Kina gör att de tappar 43 procent på elbilar där.

Läget i Europa har dock ljusnat och orderingången ökade med 17 procent under de första nio månaderna. Aktien stiger med en procent på Frankfurtbörsen efter att nyheterna blev kända.
– Ökningen av orderingången drivs särskilt av nya modeller av alla typer av drivlinor, såsom VW ID.7 Tourer, VW Transporter/Multivan, CUPRA Terramar, Skoda Elroq, Audi Q6 e-tron och Porsche 911; Beställningarna av elbilar ökar särskilt kraftigt (+64 procent) och står för cirka 22 procent av den totala orderingången i Västeuropa, uppger företaget.
Bästsäljande elbilar hos VW-koncernen globalt (januari–september 2025)
• Volkswagen ID.4/ID.5 – 128 900
• Volkswagen ID.3 – 88 800
• Audi Q4 e-tron (inkl. Sportback) – 65 700
• Audi Q6 e-tron (inkl. Sportback) –63 800
• Škoda Elroq – 60 400
• Škoda Enyaq (inkl. Coupé) – 58 100
• Volkswagen ID.7 (inkl. Tourer) – 55 500
• Volkswagen ID. Buzz (inkl. Cargo) – 42 900
• Porsche Macan – 36 300
• CUPRA Born – 32 900
Källa: Volkswagen AG
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter