47 bilägare gick i fällan. De betalade i appen men fick p-böter ändå. Nu erkänner p-appen missen och betalar alla böter.
– I det här fallet ledde ett beklagligt misstag till att några av våra kunder fick parkeringsböter och därför väljer vi att ersätta dem även för boten, uppger Easypark.
Parkeringsappen Easypark fortsatte att ta betalt för infartsparkeringen i Ängelholm i sin parkeringsapp under en hel månad. Det vara bara ett problem. Kommunen hade bytt betallösning och själva tagit över parkering. 120 bilister missade helt informationen. Och 47 av dem fick parkeringsböter. En av dem var Håkan Edvinsson som fick tredubbla böter, trots att han betalat i Easyparks app som han alltid gör.
Ängelholms kommun vägrade ta på sig ansvar för parkeringsböterna. De hävdade att bilister som missat informationen fick skylla sig själva. Trots att bilisterna fått kvitto på i Easyparks app på att de betalat korrekt. Men nu tar Easypark på sig ansvaret. De erkänner att de gjort fel när de inte stängt av parkeringen i sitt system. Nu betalar de alla p-böter som bilister fått efter bytet.
– I det här fallet ledde ett beklagligt misstag till att några av våra kunder fick parkeringsböter och därför väljer vi att ersätta dem även för boten, skriver Lina Lindahl, presskontakt på Easypark, i ett mejl till Helsingborgs Dagblad.

Håkan Edvinsson slipper nu betala sina tre parkeringsböter på 1800 kronor. Nu är han nöjd, men han är samtidigt kritisk till att de inte trodde på honom från början.
– Jag hade bara önskat att de haft lite mer öppenhet och trott på mig från början. Det var ju först när tidningen ringde som de tog invändningarna på allvar. Det tycker jag inte ska behövas, säger han.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter