Okända knepet som avslöjar bästa bilköpet

Det kan vara svårt att avgöra hur bra ett erbjudande är. Men det finns ett enkelt knep som avslöjar de mest prisvärda leasingbilarna.

Det kan låta nästan för bra för att vara sant. En helelektrisk Volvo EX30 för strax under 3 500 kronor i månaden. Men hur vet man egentligen om ett leasingerbjudande verkligen är så bra som det ser ut? Svaret finns i ett knep som många bilköpare missar. Och formeln är väldigt enkel att applicera själv när man letar efter ny bil.

När man letar bil att leasa är det lätt att fastna vid den månatliga kostnaden. Men priset i sig säger inte hela sanningen. Det som avslöjar om avtalet är riktigt bra kallas leasingfaktor. Det är ett tal som visar hur mycket bil du faktiskt får för pengarna. Ju lägre faktor, desto bättre affär.

Sveriges mest sålda bil 2025. Men är den värd att privatleasa? En för många okänd formel avslöjar det.

En vanlig leasingfaktor ligger ungefär runt 1,0. Då betalar du ungefär lika mycket som bilens värdeminskning under leasingperioden. Men om faktorn ligger lägre, till exempel runt 0,7, betyder det att du får köra en bil som egentligen är betydligt dyrare – utan att betala fullt pris för det. Det är just där de verkliga fynden gömmer sig. Ju lägre leasingfaktor, desto bättre. Sedan måste du även ta hänsyn till om bilen har liten eller stor värdeminskning.

Vi har listat några av Sveriges mest populära bilar just nu. På listan finns allt ifrån rena elbilar, till laddhybrider och en bensin-SUV. En av Sveriges mest populära bilar visar sig vara väldigt dyr att leasa sett till leasingfaktorn. Och den bil som är absolut mest prisvärd att privatleasa är faktiskt en elbil från Volvo.

Så räknar du ut leasingfaktorn:
Dela den månatliga leasingavgiften med bilens köppris, multiplicera sedan med 100 för att få fram en procentuell siffra. Exempelvis: Om en bil kostar 3 500 kronor per månad att privatleasa och har ett listpris på 500 000 kronor så delar du 3 500/500 000. Det ger en procentsats på 0,7%. Leasingfaktorn blir därmed 0.7 vilket visar att det är ett bra leasingerbjudande. Genom att använda formeln kan du jämföra olika erbjudanden på privatleasing med varandra.

Volkswagen ID.4 Pro Life

VW:s helelektriska familjesuv bygger på Volkswagens elbilsplattform. ”Pro” står för bakhjulsdrift och ett större batteripaket som ger längre körsträcka, medan ”Life” är en välutrustad version med bland annat värmepump och funktioner anpassade för vardagskörning. För 2025 års modell uppges räckvidden ligga på upp till omkring 560 kilometer enligt WLTP, beroende på version och körsätt.

Att köpa bilen kontant kostar 499 500 kronor men om du istället väljer att privatleasa den betalar du 4 995 kronor per månad. Den finns hos flera VW-återförsäljare för den månadskostnaden, då ingår oftast 1 000 mil i årlig körsträcka samt serviceavtal.
Leasingfaktor för ID.4 Pro Life: 1.0

Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra

Volvo EX30 Single Motor Extended Range

Detta är den versionen av Volvos kompakta el-SUV med större batteri, vilket ger längre räckvidd jämfört med standardmodellen. Extended Range ger upp till 476 km enligt WLTP och har ett 69 kWh-batteri, vilket ger en bra balans mellan räckvidd och prestanda. Bilen har 272 hk och klarar 0–100 km/h på 5,1 sekunder.

EX30 med längre räckvidd är den mest prisvärda bilen att privatleasa på denna listan utifrån leasingfaktorn. Den har ett listpris på 484 000 kronor men att privatleasa den kostar 3 790 kronor per månad. I leasingkostnaden ingår 1 000 mil i körsträcka per år och serviceavtal. Att välja versionen med längre räckvidd är just nu bättre utifrån leasingfaktorn jämfört med den med kortare räckvidd.
EX30 Singel Motor Extended Range leasingfaktor: 0,78

Skoda Kodiaq 1.5 TSI

Den första rena bensinmotorn på listan. Detta är en stor SUV med plats för upp till sju personer och är framhjulsdriven. Den drivs av en turboladdad 1,5-liters bensinmotor (TSI) som ger god effekt för sin storlek. Kodiaq är känd för sin rymlighet och praktiska lösningar. Den har flexibla säten som går att fälla och justera, vilket gör det enkelt att anpassa utrymmet för passagerare eller last.

För den som vill privatleasa Skoda Kodiaq så kostar det 4 548 kronor per månad. Då ingår 1 000 mil i körsträcka per år samt serviceavtal. Att köpa samma bil kostar 407 500 kronor.
Leasingfaktor för Skoda Kodiaq 1.5 TSI: 1.11

Kia EV3 Long Range

Kias kompakta el-SUV med en batterikapacitet på 81,4 kWh ger en räckvidd på upp till 605 kilometer enligt WLTP. Den drivs av en framhjulsmonterad elmotor med 204 hk och stödjer snabbladdning från 10 till 80 procent på cirka 31 minuter. Designen är praktisk och inspirerad av den större Kia EV9, och bilen erbjuder generösa utrymmen som är ovanligt rymliga för sin storlek.

Kia EV3 Long Range kostar från 460 400 kronor att köpa just nu och då är det en kampanj som pågår. Men det pågår även en kampanj på privatleasingen på denna elbil. Att privatleasa den kostar 4 495 kronor per månad. 1 000 mil körsträcka/år gäller, serviceavtal och assistans ingår.
Leasingfaktor för Kia EV3 Long Range: 0.97

Volkswagen ID.7 Pro

En stor och helelektrisk halvkombi som fungerar som Volkswagens flaggskepp bland elbilar. Den är byggd för lång räckvidd, hög komfort och ett mer elegant intryck än märkets mindre modeller. Den bil vi räknat på är bakhjulsdriven men ID.7 finns även som fyrhjulsdrift.

För denna version, ID.7 Pro anges räckvidden till upp till 618 kilometer enligt WLTP. Den som vill köpa bilen kontant behöver betala från 599 900 kronor. Väljer man att privatleasa den istället så ligger månadskostnaden på 5 495 kronor. Då gäller 1 000 mil/år i körsträcka och serviceavtal ingår.
Leasingfaktor för ID.7 Pro: 0.91

Toyota RAV4 Hybrid

Detta är Toyotas SUV med en självladdande hybridlösning, alltså inte en laddhybrid. Den kombinerar en bensinmotor med en elmotor som automatiskt laddas under körning och vid inbromsningar, vilket ger körning på el i stadstrafik och bättre bränsleeffektivitet på längre resor (5,6l/100km). Bilen växlar sömlöst mellan el- och bensindrift och utan behov av att koppla in en laddkabel.

Detta är den bil på listan som har högst leasingfaktor. Vilket i detta fall betyder att denna faktiskt kan vara mer värd att köpa än att privatleasa. Att köpa RAV4 Hybrid kostar 434 900 kronor. Men att privatleasa den ligger på 5 795 kronor. Då gäller 1 500 mil i körsträcka per år, vägassistans och serviceavtal ingår.
Leasingfaktor för Toyota RAV4 Hybrid: 1.33

Volvo XC60 T6 Core Nordic Edition

En mellanstor laddhybrid med både bensin- och elmotor, vilket ger stark prestanda och fyrhjulsdrift. Modellen är en specialversion framtagen för den nordiska marknaden och bygger på Volvos populära XC60. ”Core” står för en välutrustad basnivå med bland annat 8-stegad automatlåda, 12,3-tums digital förardisplay och textilklädsel.

”Nordic Edition” innebär extra utrustning som passar svenska förhållanden, exempelvis klimatpaket och integrerade Google-tjänster. Att köpa den kostar från 559 900 kronor. Billigaste privatleasingen ligger på 6 795 kronor per månad, då ingår 1 000 mil i körsträck och serviceavtal.
Leasingfaktor för XC60: 1.21

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt