Mekaniker grundade supersuccén med två tomma händer. Den sagolika storyn började med en bilresa i en Volvo Amazon. Idag är Biltema en miljardsuccé. Så här blev doldisen bakom Biltema en av Sveriges rikaste personer.
Sten Åke Lindholm är idag 85 år gammal. Han tittar tillbaka mot en makalös karriär som började under tidigt 1960-tal. Även om han gick i pension redan 1999 vakar han fortfarande över sitt imperium, som leds av barnbarnet Louise.
– Man kan ju inte bara sluta jobba. Det är ju roligt. Att se bolaget växa och utvecklas, har Sten Åke Lindholm sagt till Svenska Dagbladet.
Under 1960-talet blev det populärt bland unga att resa långt med bil. Världen var förhållandevis säker och Europa hade kommit stadigt på fötter efter andra världskriget. En av dessa unga resenärer var mekanikern Sten Åke Lindholm från Linköping. Han var en skärpt gosse från ett vanligt arbetarhem. Det fanns inte pengar att skicka honom till studier. Istället hade Sten Åke fått gå i arméns verkstadsskola på hemorten. När han tjänade lite pengar fanns det råd att köpa sig en beige Volvo Amazon.

Med den tog han sig en lång resa. Sten Åke ville åka till Nordafrika. Han tog sig ner genom ett återuppståndet Europa. Städerna hade börjat få fason på fasaderna sedan kriget. I Tyskland fick han uppleva det moderna motorvägsnätet. Sedan kom Frankrike och till slut siktade han Pyreneerna. Sten Åke gjorde ett strandhugg i Andorra och upptäckte något intressant. Här kunde man köpa Marchals extraljus för bara tjugo kronor. Hemma i Sverige kostade de hela 72 kronor.
Han köpte 50 stycken och sålde dem med god förtjänst vid hemkomsten. Den fina affären gav Sten Åke blodad tand och snart importerade han 500 till. Snart upptäckte den unga affärsmannen att det fanns en enorm marknad på hemmaplan. I Sverige var reservdelsbranschen hårt reglerad.

Priserna hölls då uppe av de stora jättarna som såg till att få ut maximal vinst på varje såld detalj. Sten Åke hyrde sig en källarlokal i en rivningskåk hemma i Linköping. Därifrån började han sälja sina bildelar på postorder.
Det var inte alltid helt lätt att förklara det här hemma hos föräldrarna. Om man kom från ett hederligt arbetarhem kunde sådana här förryckta idéer lätt tas som storhetsvansinne. Sten Åke förklarade lugnt för sina föräldrar att han bara var tjänstledig från det militära.
Sedan sålde han bildelar som aldrig förr. Genom tyska kanaler köpte han in bromsbelägg för fem kronor styck. Det var samma märke som kostade 100 kronor av auktoriserade svenska verkstäder. Sten Åke tog 19 kronor stycket för dem.
Biltema föddes 1963 och verksamheten växte. Till slut hade han fyra miljoner kronor i fonder hos Riksbanken. Det skulle precis räcka för att bygga ett eget riktigt varuhus. Sten Åke Lindholm har en viktig devis för att lyckas. Man ska aldrig sätta sig i skuld, utan alltid tjäna ihop pengarna först. Sedan kan man investera dem.


Det första varuhuset stod klart 1976 i hemstaden Linköping. Sten Åke, en vanlig mekaniker, hade gått och blivit grosshandlare. Man tyckte att han borde vara nöjd där. Så var inte fallet. Inom den lilla, taniga och försynta östgöten lurade en ständig hunger på att expandera.
Han hade tidigt blickarna fästa utanför Sveriges gränser. Det första varuhuset i Norge stod klart 1983 och två år senare slog man upp portarna i Finland. I Danmark dröjde det däremot ända till 2002 innan Biltema fick ett fotfäste.
Det var i början av 2000-talet som Biltema tog steget från att bara sälja bildelar till att bli hela folkets varuhus. Allt skedde av en ren slump. På varuhuset i Hisingen, Göteborg, testade man vid juletid 2002 att sälja korv. Inspirationen kom från Ingvar Kamprad och Ikea. Försöket blev en formidabel succé. Det enkla fiket och billiga Billtemakorven blev en nationell angelägenhet. Med ett större utbud som inte bara handlade om bilar steg nu Biltema fram på allvar.
Sten Åke Lindholm gick i pension i slutet av 1990-talet. Ändå har han hela tiden haft ett vakande öga från en alptopp i Schweiz. Korven blev genombrottet och redan året efter lade man helt ner postorderverksamheten.


Istället skulle Biltema locka sina kunder till varuhusen. Besöket blev mer än ett inköp, det skulle vara en rolig upplevelse för alla åldrar. Under tiden har antalet varuhus blivit allt fler. Man passerade 160 stycken i hela Norden för tio år sedan och fortsätter att expandera.
I Sverige finns det i dag 62 stycken Biltema-varuhus. Hela imperiet bevakas noga av deras åldrande grundare. Sten Åke var tidigt på det klara med vem som skulle ta över. Hans enda barnbarn, Louise. Han fick bara en dotter och denne fick också bara ett barn. Men det räcker för att styra det gigantiska skeppet in i framtiden. Louise började själv på golvet och har arbetat sig rakt igenom hela Biltemakoncernen för att lära sig grunderna innan hon ska sätta på sig kaptensmössan och styra vidare. Samtidigt dyker det upp uppstickare och konkurrenter som hela tiden utmanar morfars livsverk.
Sten Åke Lindholms knep för att lyckas
– Börja i liten skala.
– Sälj något till ett bättre pris
– Investera inte pengar som du inte har, sätt dig aldrig i skuld och ta absolut inga lån.
Här finns Biltema idag
Avesta
Bollnäs
Borlänge
Borås
Charlottenberg
Eskilstuna
Falköping
Gävle
Göteborg (Backaplan)
Göteborg (Partille)Göteborg (Sisjön)
Halmstad
Helsingborg
Hudiksvall
Hässleholm
Jönköping
Kalmar
Karlskoga
Karlskrona
Karlstad
Katrineholm
Kristianstad
Landskrona
Lidköping
Linköping
Ljungby
Ludvika
Luleå
Lund
Malmö (Svågertorp)
Mora
Motala
Norrköping
Norrtälje
Nyköping
Nässjö
Oskarshamn
Ronneby
Skellefteå
Skövde
Stockholm (Botkyrka)
Stockholm (Bredden)
Stockholm (Haninge)
Stockholm (Kungsängen)
Stockholm (Veddesta)
Stockholm (Värmdö)
Sundsvall
Södertälje (Moraberg)
Södertälje (Vasa)
Trollhättan
Uddevalla
Umeå
Uppsala
Varberg
Vetlanda
Visby
Värnamo
Västervik
Västerås
Växjö
Ängelholm
Örebro
Örnsköldsvik
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.