Nu storsatsar Nissan på nya elbilar som Leaf och Micra. Bilexperten Alrik Söderlind har testkört nya Nissan Micra. Och upptäcker att den helt och håller är en Renault 5 under de japanska kläderna.
– Det vill verkligen till att man älskar Nissan, säger Alrik Söderlind.
Nissan Micra gjorde sin debut redan i början på 1980-talet. Först hette den Datsun Micra, men sedan bytte japanerna namn på märket till Nissan. Småbilen blev mäkta populär, men orsakade skandalrubriker för sin svaga krocksäkerhet.
– Jag kommer ihåg när den kom på 80-talet. Den var liten och bra men jäklar vad dålig den var på krocka alltså. Den fick två stjärnor i Euro Ncap och det var en stor skandal, säger Alrik Söderlind.
Sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna. Nissan växte enormt som bilmärke, men på senare år har märket drabbats av kris. De försökte växa snabbt och bli en av världens största tillverkare, men bilköparna svek. Nu tar de tillbaka Micra som kan komma som en räddas ängel för märket.
– Nu behövde Nissan komma tillbaka på den europeiska marknaden med en elbil. Man kommer med ett gäng nya elbilar. Nya Leaf kommer komma i senare i år. Den tycker jag ska bli extremt spännande, säger Alrik.
Nya Micra är egentligen en japansk version på Årets Bil 2025. Nissan är nämligen delägda av Renault och har ett stort samarbete med den franska tillverkaren.
– Nya Micra är en Renault 5. De byggs på samma fabrik. Men då undrar man då vad är skillnaden? Vilken ska man köpa?
Faktum är att Nissans version är lite dyrare än Renault 5. De säger att bilen ska vara mer ”premium”. Det är en klyscha biltillverkare slänger sig med när de vill att en bil ska vara lite finare och dyrare.
– Gillar man inte retro så kanske det här är bättre. Den här har lite japansk touch på det här med ögonbrynen eller ögonen som lyser här. En helt egen design så att det kan bli en designmatch.


Alrik Söderlind har fingranskat bilen för att se vilka skillnader det finns mot Renault 5 som han tidigare kört vid flera tillfällen. Han upptäcker att skillnaden är obefintlig, förutom designen och en liten bild på det japanska berget Fuji.
– Jag ska visa en sak som jag faktiskt inte har hittat i Renault 5. Jo, jag öppnar den här luckan här och tittar in här. Här ska vi se. Finns det ett litet Mount Fuji. Det är det som jag har hittat här. Och det finns också interiören på ett ställe till. Det är det som ska vara designat för europeerna. Jag vet inte. Vill jag
ha Mount Fuji?
I stort sett finner han att det är en Renault 5, men med japansk design gjord för européer. Men sämre utgångsmaterial än årets bil går ju att ha. Men när det gäller säkerhet fick Renault 5 bara fem stjärnor av Euro Ncap, så där blir det sannolikt ett litet minus även för Nissan då den tekniska konstruktionen är exakt densamma.


När det gäller räckvidd så kommer nya Micra med två olika batterier. Det är en bil som passar bäst i stan.Experten ger dem betyget tre av fem när det gäller räckvidd.
– Du kommer kanske 26 riktiga mil med det lilla paketet och dryga 32 mil med det större batteriet.
När det kommer till köra, åka, komfort och infotainment får bilen en fyra av experten. Precis som Renault 5 är den en positiv upplevelse trots sin ringa storlek. En sak där Nissan skiljer sig rejält från Renault 5 är garantin, trots att bilarna byggs i samma fabrik. Japanerna ger fem års nybilsgaranti, medan Renault 5-köparna får nöja sig med tre år.
Till slut blir det ekonomin som kan bli avgörande då bilarna visar sig vara tvåäggstvillingar med exakt samma egenskaper. Nissanär ungefär 20 000 kronor dyrare att köpa än Renault. Den som privatleasar Micra får lägga ut ett par hundra extra månaden.
– Det är lite lite dyrare hela tiden att ha en Nissan och då vill det verkligen verkligen till att man älskar Nissan, säger Alrik.
Till slut blir det ekonomin som avgör. Nissan kommer få svårt att utmana Årets Bil Renault 5 om de inte sänker priserna, förutspår experten. Men om man gillar designen så är merkostnaden inte alltför stor att välja den ”japanska” varianten.
– För min del och det här är ju väldigt personligt då så känns Renault som en bil som man säger och kolla vilken snygg bil jag har köpt och Micran känner men varför köpte du Micran istället för Renaulten? Jag förstår inte riktigt varför.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter