Så vill EU rädda europeisk bilindustri. Självkörande AI-bilar ska tillåtas inne i många städer i ny jättesatsning.
– Låt oss börja omedelbart, säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
Europeiska biltillverkare befinner sig akut kris och har varit på charmoffensiv hos EU om hjälp. Men det går långsamt. Det enda som hänt hittills är att EU ska tidigarelägga en översyn av förbudet mot bilar förbränningsmotorer som ska införas om nio år. Nu kommer EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen med ett nytt initiativ för att rädda bilindustrin. Hon vill införa en jättesatsning självkörande bilar.
– Självkörande bilar är redan verklighet i USA och Kina. Varför gäller inte samma sak här i Europa? säger Ursula von der Leyen.
I sitt tal på Italian Tech Week i Turin i Italien pekar hon ut EU:s storsatsning på AI, där bilar är en viktig del. Nu vill EU-chefen göra självkörande bilar tillåtna i många städer. Och snabbt ska det gå.
– Bilar med AI kan minska trafikstockningar, koppla samman avlägsna områden med kollektivtrafik och göra våra vägar säkrare. AI först betyder säkerhet först. Så varför inte upprätta ett nätverk av europeiska städer där de första självkörande bilarna kan komma ut på vägarna, säger hon i sitt tal.
Initiativet med att tillåta självkörande bilar i EU:s städer bör ske så snart som möjligt, enligt von der Leyen.
– Så mina vänner, låt oss få det att hända. Det är möjligt. Låt oss börja omedelbart. Och vi är redo att stödja bilindustrin i att utveckla innovativa modeller som är tillverkade i Europa och är gjorda för europeiska gator. Bilindustrin är en europeisk stolthet. En ny teknik kan rädda jobb och ge sektorn nytt liv, säger hon i talet.
Och det är biltillverkare i Europa som ska få möjligheten och bidragspengar till självkörande AI-bilar.
– Så framtidens bilar och framtidens bilar måste produceras här i Europa. Det måste vara vårt mål.
Självkörande bilar testas redan i dag i Sverige. Tesla fick avslag från att testa sina självkörande bilar i Stockholm, nu körs de istället på E4 mellan Järva Krog i Solna och Hyttön utanför Gävle. Tesla är inte de enda som gör tester. Nästan ett 20-tal företag har fått tillstånd av Transportstyrelsen. Bland annat Einride, Nvidia, Scania, Volvo Cars och Zenseact.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter