Elbilen Audi e-trons motor har en inbyggd svaghet som kan kosta ägare 100 000 kronor. Nu varnar kända verkstaden EV Clinic för konstruktionen som gör att motorn kan börja bada i kylvätska.
Det kroatiska företaget EV Clinic har tidigare fått stor uppmärksamhet som specialister på elmotorer och batterier. Företaget lyckades bland annat hitta felet på Hansjörg von Gemmingens Tesla, som har körts över 210 000 mil. Nu varnar företaget för Audi e-tron som är en av de elbilar som orsakar mest reparationer hos verkstaden just nu, uppger PiataAuto.
Elbilens motor har en svaghet i konstruktionen som gör att den läcker kylvätska redan när den är ny. För att lösa det här har Audis ingenjörer monterat in en liten burk som ska samlar upp vätskan. Den måste tömmas vid service efter ungefär 3000 mil. Annars riskerar kylarvätskan att svämma över och motorn att haverera.



Företaget EV Clinic uppger att läckaget i e-tron-motorn främst sker i ett rör nära motorns centrala del. När kylvätskan når motorn orsakar den kortslutningar, och motorn går oftast inte att rädda. Enligt företaget uppstår felet ibland efter mindre än 5 000 mil. Kostnaden för att byta motorn varierar mellan länder, men ligger generellt mellan 60 000 och 130 000 kronor.
EV Clinic hävdar att e-trons motor har en väl genomtänkt grundkonstruktion, men kritiserar den tyska tillverkaren för att ännu inte ha löst problemet. Eftersom e-tron är den elbil som verkstaden tar emot mest just nu, försöker de själva hitta en lösning. EV Clinic utvecklar därför ett nytt kit till motorn med packningar och komponenter som de själva har designat. Det är ännu inte tillgängligt för kunder, men verkstaden hoppas kunna lansera det snart.
Audi eTron 55 rear induction motor (AKA320) suffering from coolant ingress and severe failures is currently under reverse engineering and repair process development. These units frequently fail before 50,000 km, making this one of the most in-demand and technically challenging… pic.twitter.com/zSWjYI9SOu
— EV Clinic (@evclinic) September 23, 2025
Carup rapporterade nyligen om en svensk bilägare som köpt en begagnad Audi e-tron från 2019, som havererade efter fyra månader. Bilen hade gått cirka 8 000 mil och reparationen skulle kosta 90 000 kronor. Bilägaren kontaktade bilhandlaren, som vägrade stå för kostnaderna. Tvisten togs därefter upp i ARN, där bilägaren fick rätt.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.