Verkstad varnar för begagnade laddhybrider med många mil på mätaren. Batteribyte kan kosta mellan 110 000 och 353 000 kronor.
– Om du inte äger en diamantgruva – köp inte en begagnad hybrid med över 10 000 mil på mätaren.
Många ser hybrider och laddhybrider som ett smart och miljövänligt val. Det är samtidigt en bra kombination för den som vill kunna köra på el men också längre resor utan att behöva ladda. Men nu kommer experterna på EV Clinic med skarpa varningar.
– Det här är vår sista varning: om du inte äger en diamantgruva, en oljerigg i Kuwait, en bensinstationskedja eller en vaselinfabrik – köp inte begagnade hybrider med mer än 100 000 km på mätaren.
EV Clinic är ett internationellt erkänt service- och forskningscenter i Kroatien för el- och hybridbilar. Genom åren har de stött på många hybridbilar. De varnar nu för batterierna. Till skillnad från elbilar med större batteripaket är laddhybridbatterier små och ofta under 20 kWh. De är svåra eller omöjliga att reparera.
– Dessa fordon går inte att reparera eftersom ersättningsceller inte finns, och batteriet tillsammans med drivlinan som är integrerad i automatväxellådan var aldrig designad för att kunna servas.

Batteriernas livslängd är begränsad. EV Clinic uppskattar att de klarar ungefär 2 000 laddningscykler. Efter det börjar problemen ofta dyka upp. Och batteriet kan vara nästan lika dyrt som till en elbil.
– Om du kör en hybrid – må Gud hjälpa dig – det går inte att reparera, skriver EV Clinic.
EV Clinic har bland annat listat flera exempel (under artikeln) på bilar vars batteri gett upp efter 10 000 mil och den saftiga kostnaden för reparationen. När den första cellen börjar ge upp är resten ofta redan på väg mot samma öde. Att byta batteri i en plug-in hybrid kan kosta mellan 110 000 och 353 000 kronor. En kostnad de flesta begagnatköpare inte räknat med. Men det finns ett bilmärke som är ett undantag.

– Du kan inte byta ut bara en cell. När den första cellen går sönder är de andra redan slitna eftersom de åldras parallellt. Toyotas hybrider är för närvarande ett undantag, eftersom ett nytt batteri bara kostar cirka 21 000 kronor och det går att reparera.
Laddhybrider är särskilt utsatta eftersom små batterier ska leverera mycket effekt. Exempelvis kan elmotorn på vissa modeller behöva upp till 145 kW, vilket sätter extrem press på ett batteri på 15–20 kWh. Mild hybrider har däremot mindre problem eftersom deras batterier bara stöder motorn vid korta accelerationer och sällan driver bilen ensam.
En annan faktor som driver upp kostnaderna är att många reparationer på laddhybrider kräver service på auktoriserade verkstäder, med priser som ofta blir högre. EV Clinic listar flera märken som ofta drabbas av dyra reparationer: Nissan, Honda, Hyundai, Kia, Stellantis-gruppen (Alfa Romeo, Fiat, Peugeot, Citroën, Opel), MG och BYD.
Slutsatsen från EV Clinic är tydlig. Hybrider och plug-in hybrider med mer än 10 000 mil på mätaren riskerar kort livslängd på batteriet, höga reparationskostnader och problem som ofta är omöjliga att lösa utan ett dyrt batteribyte.
– BATTERIER ÄR INTE REPARERBARA. HELT NYTT BATTERI KRÄVS, upprepar EV Clinic med versaler.
Exempel på när laddhybrider fallerat – och tillverkarens kostnad för nytt batteri:
Märke/Modell | Körsträcka (km) | Kostnad batteri (€) | Kostnad i kr |
---|---|---|---|
Lexus IS300h | 190 000 km | 2 000 € | 22 100 kr |
BMW G30 | 140 000 km | 15 000 € | 165 750 kr |
BMW G30 | 150 000 km | 11 000 € | 121 550 kr |
Volvo V60 (annat pris i Sverige) | 400 000 km | 43 000 € | 474 150 kr |
Kia Optima PHEV | 160 000 km | 17 000 € | 187 850 kr |
BMW X5 | 155 000 km | 11 000 € | 121 550 kr |
Toyota Auris | 200 000 km | 2 100 € | 23 205 kr |
BMW G30 | 133 000 km | 13 300 € | 146 765 kr |
Nissan ePower | 100 000 km | 16 000 € | 176 800 kr |
Porsche Panamera | 130 000 km | 17 000 € | 187 850 kr |
Mercedes W205 | 160 000 km | 14 000 € | 154 700 kr |
VW Golf GTE | 220 000 km | 10 000 € | 110 500 kr |
Range Rover L490 | 210 000 km | 32 000 € | 353 600 kr |
Lexus hybrid | 220 000 km | 4 200 € | 46 410 kr |
Mitsubishi Outlander | 220 000 km | 9 800 € | 108 290 kr |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.