Frankrike avreglerar hastighetsbevakning. Privatpersoner agerar trafikpoliser.
– Det finns en risk att det kan spåra ur, säger den svenska trafikpolisen Joakim Abrahamsson.
I Frankrike har polismyndigheten gjort tester i Normandie. Man har anlitat privata säkerhetsföretag som skött hastighetsövervakningen. Det har skett med så kallade Dexter radarsystem i omålade bilar. Sedan har testerna utökats över landet.
De här monteras på vanliga privatbilar. Sedan får bilägarna betalt för att köra runt i trafiken. Under tiden mäter radarn hastigheten på den övriga trafiken. Fartsyndare fotograferas och får böterna hemskickade med posten.
– Min första tanke är att det finns risk att folk skulle jaga varandra väldigt mycket, säger Joakim Abrahamsson.

Den franska polisen är lyrisk över resultaten. Det har visat sig mycket framgångsrikt. På det här sättet får man loss stora resurser som ska användas till den tyngre brottsbekämpningen. Nu har man utökat testerna. I dagsläget har man 300 privatpersoner som kör runt och kontrollerar hastigheten över hela landet.
I Sverige har ingen kläckt någon liknande idé. Men en avreglering av hastighetsbevakningen riskerar att få samma effekt som med parkeringsböterna. Enorma ökningar och privata företag som tjänar pengar på varje bot.
– Visst, det finns risk att det spårar ur. Men om vi säger att det är möjligt att genomföra med svensk lagstiftning så måste man reglera det mycket noggrant, det kan vara bra ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Joakim Abrahamsson stänger inte dörren. Han har ett öppet sinne. Inte minst som adoptivhusse till två hittekatter.
– I kväll när vi går ut på vårt pass är vi fyra poliser. Tänk om vi hade till exempel 20 ytterligare som kontrollerade hastigheten. Det skulle göra stor skillnad. Men som sagt, det måste i så fall kontrolleras noga, avslutar Joakim Abrahamsson.
Frankrike har varit tidiga med att avreglera trafikövervakning. Enligt de franska myndigheterna har den privata hastighetsövervakningen ökat antalet böter markant. Och 2021 stod de för nästan en miljard kronor i ökade intäkter.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.