Då är en dieselbil renare än en elbil

En dieselbil kan vara renare än en elbil. Men bara under vissa förutsättningar.
– Om man laddar på kolkraft så blir det högre utsläpp för en elbil än med det här bränslet, säger Lennart Olsson, drivmedelsexpert på Circle K.

I Sverige drivs omkring 1,5 miljoner bilar med diesel. Ett bränsle som allmänt anses vara rena tortyren för naturen. Snart träder också EU:s utsläppsregler i kraft. Då måste vi få ner koldioxidutsläppen. Elbilsvännerna predikar sin lov. Men under förutsättning att de tankas med grön el. Men det finns en lösning för att få ner utsläppen för våra dieselbilar.

– HVO 100 har samma egenskaper som vanlig diesel. Det skulle kunna lösa massor med bekymmer när det kommer till utsläppen, säger bränsledrottningen Nora Johnsson på Oljeshejkerna Johnsson i småländska Alvesta.

Men enligt klimatexperter skulle vi kunna nå EU:s klimatmål om bara vart tionde dieselfordon i Sverige tankades med HVO100. Preem har hårdsatsat på HVO 100. Man erbjuder det över hela landet. Enligt dem är det ett sätt att sänka utsläppen utan att behöva investera i en kostsam elektrifiering. 

Samtidigt ska man komma ihåg att koldioxid hamnar i atmosfären även när HVO100 förbränns, men utsläppen räknas inte i statistiken då bränslet är förnybart. 
–  På så sätt gör vi det enkelt för kunder att ställa om från fossilt till förnybart och därmed minska de fossila koldioxidutsläppen här och nu – utan att byta ut fordonet, säger Magnus Heimburg, VD Preem.

En elbil som körs på kolkraft är sämre för klimatet än en dieselbil på HVO 100.

Förutsätter grön el

Så länge man garanterar grön el finns det inget som slår elbilar. Då blir utsläppen nästan nollade. I Sverige är 98 procent av elproduktionen fossilfri. Men om vi tittar på Europeiska rådets statistik över elproduktion visar det sig att över 50 procent av all elektricitet som tillverkas i EU kommer från fossila bränslen och kärnkraft. Elektriciteten från förnyelsebara källor står i dagsläget för 45 procent av elproduktionen. 
– Om man räknar att en dieselbil drar 0,7 liter per mil och kör på HVO100 med 90 procent koldioxidreduktion så släpper den ut cirka 0,224 kg koldioxid per mil, säger Lennart Olsson.

En bil som drivs av traditionell diesel släpper ut mer än 1500 gram koldioxid per mil. Det är ett svårslaget rekord i nedsmutsning. Samtidigt ställer det till problem när vi snart ska börja betala för våra utsläpp. En elbil som laddas med grön el är fortfarande överlägset bäst.
– För en elbil som drar cirka två kWh per mil och laddas med ursprungsmärkt vindkraft blir det bara 0,03 kg koldioxid per mil, säger Lennart Olsson. 

Om vart tionde dieselfordon i Sverige kördes på HVO 100 skulle vi kunna nå våra utsläppsmål till 2030, enligt klimatexperter.
Källa: Europeiska Rådet

Elbilar som laddas på smutsig el är fortfarande bättre än traditionell diesel. Däremot förlorade de i kampen mot HVO 100.
– Men om man skulle få för sig att hitta kolkraft att ladda på så är utsläppen ca: 1,6 kg koldioxid per mil vilket ändå är cirka 30 procent lägre än vanlig svensk diesel med 10 procent reduktionsplikt. Men såklart högre än HVO100.

HVO har varit skandalomsusat

Visselblåsare inom bränsleindustrin varnade för att innehållet i HVO inte håller vad det lovar. Istället för att vara restprodukter från produktionen av palm och sojaolja. Ska det istället vara färsk olja och i så fall skulle HVO vara en gigantisk miljöbov. Produktionen av palmolja är ett stort miljöproblem. Det är anledningen till skövlandet av regnskogar och att utrotningshotade arter som orangutangen kan vara på väg att dö.

Enligt brittiska BBC som avslöjade skandalen med HVO i Storbritannien skulle inte alla restprodukter i världen från palmolja räcka till en bråkdel av den HVO som landet konsumerar. Därför har nu brittiska myndigheter lovat att utreda saken.
– Jag blev ombedd att bränna alla dokument. De märker om lasten i Kina, Malaysia och Indonesien, säger deras källa. 

Preem lovar att deras nya HVO inte har med den brittiska skandalen att göra. De lovar att deras nya miljödiesel håller vad det lovar.
– Vi har märkt ett stort intresse för Preems drivmedel både på den svenska och europeiska marknaden. Med en växande närvaro på kontinenten ser vi stora möjligheter att öka vår försäljning och samtidigt spela en aktiv roll i omställningen till mer hållbara vägtransporter och minskade fossila klimatutsläpp i Europa, säger Magnus Heimburg.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt