Farliga missen med automatlådor. Det här misstaget kan gräva hål i din plånbok.
– Man behöver veta om bilen har en automatisk handbroms, säger Tomas Hellström på AD Bildelar i Avesta.
Många som har automatväxlade bilar glömmer eller struntar i att lägga i parkeringsbromsen. De sätter bilen i p-läget, låser och går därifrån. Det här kan vara ett ödesdigert misstag. Du riskerar att få problem både med handbromsen och automatlådan.
– Använder man inte parkeringsbromsen så fastnar den ju. Det kan bli väldigt dyrt. Om man ska reparera parkeringsbromsen brukar det innebära mycket jobb eftersom den ofta sitter innanför bromsskivorna, säger Tomas Hellström på AD Bildelar i Avesta.
Många bilägare behöver inte tänka på det här med parkeringsbroms. Men om man byter bil och därmed teknik. Då kan det vara bra att tänka på.
– Många nyare bilar har en elektrisk parkeringsbroms som ofta dras åt automatiskt när man stänger av motorn, och släpper automatiskt när man gasar och ska iväg. Då behöver man förstås inte tänka lika mycket på om man drar åt handbromsen eller inte. säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på bilistorganisationen M Sverige.
Tekniken har förändrats
Förr i världen drog alla i parkeringsbromsen när man stannade. Dagens ungdomar har ingen aning om vad det är. Om du byter bil så är det bra att uppdatera sig på tekniken.
– De flesta moderna bilar med en automatlåda har en elektrisk parkeringsbroms. Använder man inte handbromsen så kan den fastna. Det kan bli väldigt dyrt, det sitter oftast innanför bromsskivorna och måste byta vajrar, Tomas Hellström.
Dagens parkeringsbromsar är mer avancerade
Om du köper en begagnad bil med automatväxlad låda ska du kolla på detta. Har man inte en automatisk elektrisk handbroms behöver du göra det själv varje gång du parkerar. Se till att den röda p-lampan för handbromsen är tänd.
– I princip alla moderna bilar med automatlåda, oavsett konstruktion det vill säga. Klassisk automat med momentomvandlare, CVT eller dubbelkoppling, har en mekanisk spärr som låser lådan och drivaxlarna när man lägger i P-läget, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
Annan teknik på elbilar
Elbilarna har inte bara andra drivlinor. De kan också sitta med andra tekniska lösningar. När det kommer till parkeringsbromsar funkar de inte alltid likadant.
– En del elbilar, som exempelvis Tesla, kan sakna en mekanisk spärr, men har istället en obligatorisk låsning med hjälp av en sorts elektrisk handbroms, säger Carl Erik Stjernvall.
Det finns situationer då du inte behöver parkeringsbromsen. M Sveriges expert ger alla ett bra tips att tänka på inför vintern.
– Står bilen på ett plant underlag måste man inte alltid lägga i parkeringsbromsen. Det kan vara särskilt bra att tänka på i vårt kalla klimat nu när vintern kommer, att temperaturväxlingar och fukt kan göra att en åsatt parkeringsbroms i värsta fall fryser fast, och inte lossar som man vill, säger Carl Erik Stjernvall.
– Det är förstås alltid också viktigt med tanke på detta att man servar bilen enligt biltillverkarens instruktioner, eftersom de mekaniska delarna i parkeringsbromsen i vissa fall ska rengöras och/eller smörjas med exempelvis kopparpasta.
Finns det något tillfälle då man alltid ska lägga i parkeringsbromsen?
– Står bilen parkerad i lutning skulle jag rekommendera att alltid sätta åt parkeringsbromsen.
Även automatlåda kan skadas
Även automlådan kan ta stryk om du struntar i p-bromsen. Problemet är att bilen då vilar mot växellådans parkeringslås, vilket inte är meningen. Låset är tänkt som ett sekundärt system. Det är framförallt i lutningar som det innebär extra påfrestningar.
– Om till exempel en bil med automatlåda står kvar i en lätt backe med endast växellådans parkeringsspärr, måste man ofta använda betydligt mer kraft än vanligt för att manövrera växelväljaren medan färden fortsätter, eftersom bilen vilar på spärren, säger Teppo Vesalainen, teknisk expert på Finlands Bilförbund Autoliitto, till Ilta Sanomat.
Den här onödiga belastningen kan enkelt undvikas. Ett tips är att först växla till neutral, dra åt parkeringsbromsen och först därefter lägga i P-läget. Det är en metod som flera rekommenderar. Experten själv föredrar dock en annan metod:
– Jag trycker personligen ner bromspedalen helt efter att jag stannat bilen. Sedan lägger jag i parkeringsbromsen och först då flyttar jag växelväljaren från körläge till P-läge. Först då släpper jag bromspedalen, säger Vesalainen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.